به طور کلی قهوه ها به دو دسته شیرین و تلخ دسته بندی می شوند، و شما می توانید بسته به سلیقه خود طعم قهوه خود را انتخاب کنید. اما از پر طرفدارترین طعم های قهوه که در سر تا سر دنیا از محبوبیت زیادی برخوردار است، می توان به قهوه های تلخ اشاره کرد. قهوه های تلخ دارای طعمی بسیار دلچسب هستند که با میل کردن آن می توانید به دنیای جذابی وارد شوید.

چرا قهوه تلخ است؟

یکی از اصلی ترین مؤلفه هایی که در طعم دانه های قهوه تاثیر مستقیم دارند، شرايط رشد قهوه و دانه قهوه است. ولی اين دليل اصلی تلخ بودن دانه های قهوه نيست. ما انسان ها در تمام سطح زبانمان سلول‌ هايی برای تشخيص طعم تلخ داريم، و زمانی که انواع قهوه را مصرف می کنيم و به سطح زبان ما ميرسد ترکيباتی از قهوه روی زبان ترشح می شود که از اصلی ترين ترکيبات آن اسيد کلروژنيک است.

لازم به ذکر است که بدانید اين خود اسيد کلروژنيک نيست که باعث ايجاد طعم تلخ می شود. بلکه، زمانی که قهوه رست (برشته) می شود اسيد کلروژنيک‌ های دانه سبز قهوه در طی واکنش شيميايی کاهش می يابد. سپس سه ماده اصلی و موثر در تلخی قهوه يعني ملانويدين‌ ها، لاکتون‌ ها، فنيل ليندان آزاد می شوند که عوامل اصلی در تلخی قهوه هستند در اين بين فنيل ليندان‌ ها بيشترين تاثير را بر تلخی قهوه دارند. و به همين دليل است که هر چه رست قهوه ادامه پيدا کند طعم دانه قهوه تلخی بيشتر پيدا می کند.

به چه قهوه ای، قهوه تلخ گفته می‌ شود؟

همانطور که گفتیم، به قهوه هایی که دارای طعم متفاوتی هستند، و شیرین نیستند، قهوه تلخ می گویند. به عبارتی دیگر هر مدل از قهوه یا اسپرسو که بدون شیر و شکر سرو می‌ شود را می‌ توان قهوه تلخ در نظر گرفت. شاید نام قهوه تلخ برای افراد زیادی نامفهوم به نظر برسد، اما این عنوانی بوده که همه‌ گیر شده است و در هر نقطه از جهان به هر باریستا، ویتر یا گارسونی که سفارش قهوه تلخ بدهید می‌ داند چه برایتان بیاورد.

البته لازم به ذکر است که بدانید، قهوه تلخ فقط اسپرسو نیست بلکه، هر قهوه‌ ای که فیلتر شود و آن را با ماده دیگری ترکیب نکنند را قهوه تلخ می‌ گویند. بنابراین قهوه تلخ قهوه‌ ای بوده که بافت یک قهوه واقعی جوشیده شده را به شما ارائه می‌ دهد. و دقیقاً همان طعم طبیعی‌ و اصلی دانه قهوه بدون هیچ ماده اضافه‌ ای را دارد. این نوع قهوه میان مردم جزو محبوب‌ ترین قهوه ها است. پس اگر قصد دارید شکر را از رژیم غذایی خود حذف کنید قهوه تلخ یک انتخاب عالی برای شما است.

چه قهوه ای تلخ است؟

انواع قهوه تلخ

قهوه انواع و اقسام بسیار متفاوتی دارد، حتی کسانی که به صورت حرفه ای قهوه‌ می خورند هم، ممکن است گاهی تفاوت آن‌ ها را با یکدیگر ندانند. قهوه با عطر و طعم دلپذیری که داشته، طرفداران زیادی دارد اما شاید وقتی به کافی شاپ یا رستوران می‌ روید و با منوی متنوع قهوه‌ ها رو به رو می‌ شوید دقیقاً ندانید که تفاوت بین این انواع قهوه‌ در چیست، اما هر نوشیدنی که بر پایه قهوه آماده می شود دارای طعم های مختلفی هستند. قهوه‌ یا همان اسپرسو اصولاً تلخ هستند، که بعد از آماده شدن، اسپرسو به تلخ‌ ترین قهوه جوشیده شده تبدیل خواهد شد. البته تا زمانی‌ که به آن شیر و شکر اضافه نشود، به عنوان قهوه تلخ شناخته می‌ شود.

دانه های قهوه دارای چندین نوع مختلف هستند که برخی از آن ها تلخ و برخی دیگر شیرین بوده، که از اصلی ترین آن ها می توان به قهوه عربیکا و قهوه روبوستا اشاره کرد. قهوه عربیکا تقریباً مزه ای ترش داشته، عطر و بوی آن فراوان بوده، و کافئین آن نصف روبوستا است. اما روبوستا قهوه‌ ای بسیار تلخ بوده و کافئین بسیار بالایی دارد. کمپانی‌ های مختلف قهوه، ترکیب‌ های مختلفی را از این دو نوع قهوه ارائه می‌ دهند، برای مثال؛ 100 درصد عربیکا، 90 درصد عربیکا با 10 درصد روبوستا، 80 درصد عربیکا با 20 درصد روبوستا، 70 درصد عربیکا با 30درصد روبوستا، 60 درصد عربیکا با 40 درصد روبوستا را ترکیب می کنند.

انواع دانه های قهوه تلخ

ویژگی های کلی دانه قهوه روبوستا:

    1. متوسط بادی (body) 2 درصد
    2. کافئین ۱٫۷ تا ۴ درصد
    3. قیمت کمتر
    4. عطری تلخ و کم
    5. چربی و قند کمتر
    6. تلخی طبیعی دانه ها

نکته: در این ترکیبات هر چه سهم روبوستا بیشتر باشد، قهوه روبوستا از طعم میوه‌ ای خارج شده و به سمت تلخ و تلخ و تلخ‌ تر می رود.

انواع قهوه‌ های تلخ:

  • بلک کافی
  • اسپرسو
  • لاته آرت
  • لاته
  • ریسترتو
  • قهوه فلت وایت
  • قهوه آمریکانو
  • آفوگاتو
  • کافه آئو لایت
  • کورتادو
  • قهوه فلت وایت
  • موکا لاته
  • قهوه رد آی
  • قهوه تلخ آیریش
  • قهوه تلخ آیس کافی
  • قهوه کلد برو
  • قهوه تلخ فراپاچینو
  • قهوه نیترو یا NCB
  • قهوه مازگران
مدل های مختلف قهوه های تلخ

انواع روش‌ های دم کردن قهوه تلخ

برخلاف تصور شما، روش‌ های مختلفی برای دم کردن قهوه وجود دارد و هر کدام تاثیر زیادی روی طعم و غلظت نوشیدنی می‌ گذارند. به همین دلیل ما در ادامه برخی از رایج‌ ترین روش‌ های دم کردن انواع قهوه را برای شما شرح خواهیم داد.

دم چکه‌ ای (Drip Brew)

در این روش، باید دانه قهوه آسیاب شده را درون جایگاه قهوه ریخته و سپس در دستگاه قهوه‌ ساز قرار دهید. جاذبه باعث می‌ شود آب از میان تفاله قهوه عبور کرده و یک لیوان قهوه خوش طعم را برای شما آماده کند. برای خرید دستگاه قهوه ساز به این صفحه از دومینوکالا مراجعه کنید.

دم چکه ای چگونه است؟

غرق کردن (Pour Over)

برای آماده سازی قهوه با این روش، باید آب جوش را به روی قهوه آسیاب شده‌ ای که در سبد صافی قرار گرفته بریزید. و در نتیجه یک لیوان نوشیدنی قوی و غلیظ را میل خواهید کرد. برای خرید انواع دستگاه آسیاب قهوه به این صفحه از دومینو کالا مراجعه کنید.

روش غرق کردن قهوه چگونه انجام می شود؟

دم سرد (Cold Brew)

برای آماده سازی قهوه به شیوه دم سرد یا کلد برو، باید دانه‌ های درشت آسیاب شده، در آب با دمای اتاق قرار بگیرند و برای مدتی طولانی خیس بخورند، به این ترتیب شما می‌ توانید یک نوشیدنی با تلخی کمتر داشته باشید.

دم سرد قهوه به چه صورت انجام می شود؟

اسپرسو (Espresso)

برای دم کردن قهوه به روش اسپرسو، نیاز به دستگاه کاپوچینو ساز یا اسپرسو ساز دارید. این دستگاه ها آب داغ را با فشار فراوان از میان فیلتری که حاوی دانه‌ های آسیاب شده است عبور می‌ دهند. سپس فشار آب باعث می‌ شود یک شات قهوه بسیار غلیظ و تلخ را میل کنید. برای خرید انواع دستگاه اسپرسو ساز به این صفحه از دومینو کالا مراجعه کنید.

دم کردن قهوه به روش اسپرسو

ریسترتو (Ristretto)

این روش هم شبیه به دم کردن اسپرسو است که آب را با فشار از میان دانه قهوه آسیاب شده عبور می‌ دهد، اما با این تفاوت که مقدار آب، نصف میزان مورد نیاز برای اسپرسو است. البته لازم به ذکر است که بدانید، هر چه چرخه دم کردن کوتاه‌ تر باشد، شاتی غلیظ‌ تر و تیره‌ تر از اسپرسو خواهید داشت.

روش ریسترتو چگونه است؟

فواید و مضرات قهوه تلخ

به طور کلی قهوه دارای فواید زیادی است، اما در کنار فوایدی که دارد معایبی هم برای برخی از افراد داشته به همین دلیل جزو نوشیدنی های مرموز و پر طرفدار قرار دارد. و ما در ادامه قصد داریم به هر کدام از مزایا و معایب قهوه های تلخ اشاره کنیم. پیشنهاد می کنیم مطلب خواص و مضرات قهوه را مطالعه کنید.

فواید قهوه تلخ

قهوه های تلخ دارای انواع ویتامین‌ ها، فسفر، منیزیم و مواد غنی دیگر هستند. قهوه به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان، می‌ تواند موجب افزایش کارایی سیستم ایمنی شده و از ابتلا به انواع سرطان‌ ها جلوگیری کند. نوشیدن قهوه موجب جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و پاریکنسون نیز خواهد شد. به علاوه این نوشیدنی خوش طعم، به دلیل کافئینی که دارد، ضد افسردگی بوده و در عین حال می‌ تواند موجب نشاط افراد شود.

عوارض قهوه تلخ

در حالت کلی مصرف بیش از اندازه هر چیزی، مضراتی دارد. اگر قهوه بیشتر از حد متعادلش مصرف شود، از جذب کلسیم و آهن جلوگیری می‌ کند. همچنین می‌ تواند موجب بروز بیماری‌ های معده و روده شود، مصرف قهوه برای زنان باردار نیز، با احتیاط باید مصرف شود.

فواید و عوارض قهوه تلخ

ختم کلام انواع قهوه تلخ چی بودند؟

بسیار خوشحالیم که تا آخر این مقاله همراه ما بودید، امیدواریم که به سوالاتی که در مورد قهوه های تلخ داشتید، به خوبی پاسخ داده باشیم. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به نوشیدن قهوه های تلخ یا شیرین علاقمند هستید، باید بگوییم که اصلی ترین نیاز شما یک دستگاه قهوه ساز یا اسپرسو ساز با کیفیت است. چرا که همان قدر که قهوه مهم است، دستگاه عصاری گیری آن نیز تاثیر زیادی بر روی طعم قهوه دارد. برای مشاهده و خرید دستگاه های اسپرسو ساز می توانید به فروشگاه اینترنتی دومینو کالا مراجعه کرده و تمامی قهوه ساز ها و اسپرسو ساز ها را بررسی کنید، و با کم ترین قیمت اسپرسو ساز خود را خریداری فرمائید.

تلخی قهوه مربوط به چه است؟

سوالات متداول قهوه تلخ

تلخی قهوه به چه چیزی مربوط است؟

بخشی از تلخی قهوه مربوط به آلکالوئید کافئین آن است، اما بیشتر این تلخی ارتباط مستقیم با مقدار برشته شدن دانه‌ های قهوه دارد.

با دوام بودن قهوه تازه بستگی به چه مسائلی دارد؟

دانه‌ های قهوه تازه و مرغوب تا وقتی‌ که آسیاب نشده باشند و در ارتباط با نور، اكسیژن و گرما قرار نگرفته باشند، تازه خواهند ماند؛ بعد از باز کردن بسته‌ بندی و آسیاب کردن دانه‌ ها، برای ماندگاری بالاتر خصوصیات کیفی قهوه تلخ، باید مسائل مخرب عطر و طعم یا همان هوا، نور و گرما را از آن دور کرد.

بیماران قلبی و سالمندان، می‌ توانند انواع قهوه تلخ را مصرف کنند؟

برای افرادی که سن بالاتری دارند و بیمار هستند، مصرف کالا های میکس قهوه (كه درصد کمی قهوه دارند) و همین‌ طور قهوه‌ های بدون کافئین توصیه می‌ شود؛ چرا که كافئین زیاد قهوه تلخ، باعث بالا رفتن فشار خون و تپش قلب خواهد شد.

برچسب ها: