چرا که بیشتر افراد در طول روز سرگرم به کار های روزمره خود هستند و در این میان زمانی برای آشپزی باقی نمی ماند. و به همین دلیل در کشورمان مصرف فست فود ها و غذا های آماده بیشتر از سایر کشور های جهان است.

اما خوردن غذاهای فست فود و غیر مفید، می تواند سلامتی شما و خانواده تان را در خطر جدی قرار دهد. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، که زمان کافی برای آشپزی کردن ندارید؛ به هیچ وجه نگران نباشید. چرا که ما در این مقاله قصد داریم، دو عدد از دستگاه های برقی که به تازگی وارد عرصه بازار شده اند و شما با استفاده از آن ها می توانید در کم ترین زمان ممکن بهترین غذا ها را برای خانواده تان آماده کنید، را به شما همراهان عزیز معرفی کنیم.

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی محصولات بسیار کاربردی و جدیدی تولید شده اند که می توانند آشپزی را در زمان کمی برای شما انجام دهند. بدون شک شما هم به فکر فرو رفته اید و می خواهید بدانید که این وسیله های کاربردی چه نام دارد، این دستگاه ها چیزی نیست جز پلوپز و مولتی کوکر. البته لازم به ذکر است که بدانید، هر کدام از این دستگاه ها به صورت جداگانه طراحی و تولید شده اند و هر کدام کارکرد مخصوص به خود را دارند.

پلوپز و مولتی کوکر چیست؟

پلوپز و مولتی کوکر دو دستگاه کاربردی بوده که به صورت جداگانه طراحی شده اند، و شما با استفاده از آن ها می توانید به آشپزی کردن بپردازید. پلوپز همانطور که از نامش پیداست برای آماده سازی پلو یا همان برنج به کار برده می شود و مولتی کوکر نیز مانند زود پز های برقی (البته با قابلیت های بیشتر) عمل می کند و شما می توانید با استفاده از آن ها انواع غذا های خوش طعم را آماده کنید. اگر شما هم جزو تازه عروس ها هستید و قصد دارید برای جهیزیه خود خرید کنید، پلوپز و مولتی کوکر یکی از اصلی ترین و کاربردی ترین وسیله ها بوده که می توانید در آشپزخانه از آن ها استفاده کنید.

قبل از خرید مولتی کوکر و پلوپز می بایست چندین نکته را رعایت کنید تا دستگاه خریداری شده شما بتواند سالیان سال مانند روز اول برایتان کار کند. در ادامه قصد داریم تمامی نکات مرتبط با خرید مولتی کوکر و پلوپز را به شما بگوییم تا بهترین نتیجه را از خرید خود داشته باشید.

مولتی کوکر و پلوپز چه کاربردی دارد؟

نکات مهم هنگام خرید مولتی کوکر

تمامی مولتی کوکر های موجود در بازار از نظر قیمت و کیفیت بسیار متفاوت و متنوع هستند، بنابراین قبل از اقدام برای خرید مولتی کوکر ها باید به این نکته توجه کنید که نیاز های شما چیست و به چه منظور تصمیم به خرید این کالا گرفته‌ اید. بنابراین می خواهیم ۴ نکته مهم زیر را که می‌ تواند نقش مهمی در انتخاب دستگاه مناسب برای شما داشته باشد را شرح دهیم.

1- نوع قابلمه داخلی

بیشتر مولتی کوکر های موجود در بازار لوازم خانگی و فروشگاه اینترنتی مانند دومینو کالا دارای یک عدد قابلمه جدا شدنی با روکش نچسب (تفلون) یا سرامیکی برای تمیز کردن آسان‌ تر هستند. از طرفی مولتی کوکر هایی دارای حالت پخت با فشار هستند، قابلمه‌ هایی از جنس استیل ضد زنگ دارند. معمولاً شکل قابلمه‌ های موجود برای این محصولات گرد است، چرا که تکه‌ های بزرگ گوشت به راحتی در یک قابلمه‌ مستطیلی شکل جا نمی‌ شوند، اما مدل‌ های گرد و بدون زاویه به راحتی می توانند هر چیزی را درون خود جای دهند.

قابلمه داخلی مولتی کوکر با روکش نچسب از جنس تفلون یا سرامیک

2- درب دستگاه

در مولتی کوکر های مدل طبخ فشاری، درب دستگاه در حین پخت، تحت فشار قفل می‌ شود، بنابراین شما نمی‌ توانید قبل از اتمام تایم و زمان یا همان برنامه پخت دستگاه، به غذا دسترسی داشته باشید. با توجه به همین مسئله، به منظور بررسی غذا در ابتدا باید اجازه دهید فشار پخت آزاد شود و سپس درب آن را بردارید. از طرفی در مولتی کوکر های بدون حالت فشار معمولاً درب دستگاه را به صورت شیشه‌ ای می‌ سازند که طبیعتاً می تواند زیبایی خاصی را به دستگاه ببخشد. و از آنجایی که این مدل‌ ها با فشار بالایی رو به‌ رو نیستند، دستگاه هیچ آسیبی نمی بیند، و انتخاب بهتری می تواند باشد.

درب مولتی کوکر به دو صورت فشاری و شیشه ای

3- ظرفیت

به طور کلی معمولاً ظرفیت مولتی کوکرها، بین ۴ تا ۸ لیتر است. اما بیشتر مدل‌ های موجود در بازار دستگاه‌ های ۶ لیتری هستند که طرفداران زیادی دارند. البته به این نکته توجه کنید که در هنگام استفاده از مولتی کوکر نمی‌ توانید قابلمه را تا بالا پر کنید. برای مثال در مولتی کوکر هایی با طبخ فشاری شما نباید قابلمه را بیشتر از دو سوم ظرفیت آن پر کنید. چرا که مولتی کوکر نیاز به فضای کافی برای پخت با فشار دارد. همچنین دقت داشته باشید که یک سری از مواد غذایی مانند لوبیا و برنج پس از پخت منبسط می‌ شوند. بنابراین باید فضای کافی برای حجم جدید غذا وجود داشته باشد.

4- امکانات دستگاه

شرکت های سازنده مولتی کوکر ها به طور مداوم ویژگی‌ های جدیدی را به دستگاه اضافه می‌ کنند که در بعضی موارد زیاد واجب نیستند و موجب می شوند تا شما هزینه بیشتری را بابت خرید مولتی کوکر پرداخت کنید. اما در این میان امکاناتی هم وجود دارد که پخت‌ و پز را برای شما راحت‌ تر می‌ کند. به عنوان مثال در کنار حالت‌ های مختلف پخت‌ و پز، سیستم‌ های آلارم، گرم کردن و پخت با تاخیر هم بر روی مولتی کوکر ها تعبیه شده است.

قابلیت های مولتی کوکر ها

اگر بخواهیم در حالت کلی و جامع راجب قابلیت های پخت مولتی کوکر ها به شما همراهان عزیز بگوییم می توانیم به برنامه های ذیل اشاره کنیم. برنامه های مولتی کوکر ها شامل:

  • حالت سرخ کردن بدون روغن

جالب است بدانید که امروزه بیشتر مردم طرفدار غذا های سرخ شده بدون روغن شده اند، به همین دلیل خرید سرخ کن در بین عموم مردم بسیار افزایش یافته است. برخی از مولتی کوکر ها نیز دارای قابلیت سرخ کن بدون روغن می باشند. عملکرد این قابلیت به این شکل است که درب مولتی کوکر مجهز به فنی بوده که هوای گرم را در داخل قابلمه برای سرخ کردن غذا هایی مانند سیب‌ زمینی سرخ شده، یا برای سرخ کردن هر ماده‌ غذایی دیگری در هنگام پخت به گردش در می‌ آورد و طی همین فرآیند نیز غذا برشته و ترد می‌ شود. برای مثال، شما می‌ توانید یک مرغ کامل را با استفاده از مولتی کوکر با حالت طبخ فشاری به طور سریع بپزید، همچنین با استفاده از این قابلیت همزمان می‌ توانید پوست مرغ را به خوبی ترد و طلایی کنید.

مولتی کوکر با قابلیت سرخ کردن مواد غذایی بدون روغن
  • حالت کنسرو کردن غذا

برخی از مولتی کوکر های طبخ با فشار و مدل جدید دارای ویژگی کنسرو کردن غذا نیز می باشند. این در حالی است که متخصصین این حوزه اذعان دارند که دستور العمل‌ های مورد استفاده برای کنسرو کردن مواد غذایی با این دستگاه‌ ها باید توسط وزارت کشاورزی برای ایمنی مواد غذایی آزمایش شود. چرا که انجام درست و دقیق فرآیند کنسرو کردن بسیار مهم است.

مولتی کوکر دارای حالت کنسرو کردن مواد غذایی
  • حالت خشک کردن مواد غذایی

از بین بردن رطوبت میوه‌ ها یا (تولید اسلایس میوه خشک)، سبزیجات و گوشت‌ ها می‌ تواند میان وعده‌ های خوشمزه‌ ای را برای شما آماده کند. به همین دلیل با توجه به همین مسئله در بعضی از مدل‌ های مولتی کوکر شاهد حالت خشک کردن مواد غذایی هستیم.

خشک کردن میوه ها و سبزیجات و گوشت ها با استفاده از مولتی کوکر

نکات مهم هنگام خرید پلوپز

علاقه ایرانی ها به میل کردن برنج از هیچکسی پوشیده نیست و همه ما به خوبی میدانیم که تقریباً ایرانیان هر روز یک وعده برنج را میل می کنند. به همین دلیل خرید چلوپز در ایران نیز زیاد تر از سایر نقاط جهان است. پلوپز همانطور که از نامش پیداست یک دستگاه برقی بوده که شما با استفاده از آن می توانید انواع برنج های ایرانی، هندی، پاکستانی و … را در کم ترین زمان ممکن و با کیفیت بسیار بالایی آماده کرده و نوش جان کنید. البته پلوپز نیز مانند هر دستگاه برقی دیگری شامل چندین نکته قبل از خرید می باشد، و شما می بایست این نکات را رعایت کنید. این نکته ها شامل:

1- ظرفیت

اولین نکته ای که باید در هنگام خرید پلوپز به آن توجه کنید، ظرفیت آن با تعداد نفرات خانواده شما است؛ برای مثال اگر شما دارای یک خانواده ۴ نفره هستید، هیچ نیازی به خرید یک پلوپز ۱۲ نفره ندارید! مگر اینکه بخواهید از این محصول برای پخت برنج در مهمانی های خودتان استفاده کنید. در غیر این صورت خرید پلوپز با ظرفیت بالا تر نیازی نیست.

2- تک کاره یا چند کاره

دومین نکته ای که باید در هنگام خرید پلوپز به آن توجه داشته باشید، تک کاره یا چند کاره بودن آن می باشد. اگر شما قصد پخت برنج را دارید، یک پلوپز تک کاره کاملاً پاسخگوی نیاز شما است و اگر به دنبال این هستید که بتوانید مواد غذایی دیگری را مانند سبزیجات، گوشت و… را در آن بخارپز کنید، پیشنهاد دومینو کالا خرید و استفاده از پلوپز های چند کاره است.

استفاده از مولتی کوکر تک کاره برای پخت برنج

3- جنس محصول

به طور کلی جنس داخلی پلوپز ها از تفلون و یا روحی می باشد و جنس بدنه آن ها نیز به گونه ای طراحی شده است که مانع از داغ شدن قسمت بیرونی پلوپزها شوند. البته به این نکته توجه داشته باشید که جنس تفلون کیفیت بالاتری از جنس روحی دارد.

4- درست کردن ته دیگ

ته دیگ در بین خانواده های ایرانی از محبوبیت بسیار بالایی برخودار است و به همین خاطر توصیه می کنیم قبل از خرید پلوپز، از فروشنده در خصوص قابلیت درست کردن ته دیگ توسط آن سوال نمایید. شایان به ذکر است که معمولاً پلوپز های ایرانی در مقایسه با مدل های خارجی از قابلیت ته دیگ سازی بهتر و بیشتری برخوردار هستند.

درست کردن ته دیگ به راحتی با مولتی کوکر

5- برخورداری از تایمر

یکی از بزرگ ترین مزیت های پلوپز ها برخورداری از تایمر می باشد، زیرا شما می توانید با استفاده از امکان زمان بندی محصول مورد نظرتان، مدت زمان پخت و یا شروع به پخت برنجی که در داخل آن قرار داده اید را مشخص کرده و سپس به سایر مشغله های زندگی خود بپردازید و مطمئن باشید که برنج شما در ساعت مقرر پخته و آماده خوردن است.

6- قابلیت گرم کردن

پلوپز های مدرن و جدید امروزی همگی از قابلیت گرم کنندگی برخوردار هستند. البته مدل های قدیمی نیز دارای این ویژگی می باشند ولی به شکل های دیگر! خصوصیت گرم نگهداشتن محتویات درونی این محصولات آشپزی برای تمام کسانی که نمی توانند ساعت مشخصی را برای سرو کردن وعده های ناهار و شام خود مشخص کنند، بیش از آنچه که تی فکرش را بکنید؛ حائز اهمیت است.

برای هر نفر چه ظرفیتی از پلوپز مناسب تر است؟

ظرفیت تعداد نفرات
600 میلی لیتر2 نفره
1 لیتر 4 نفره
1.8 لیتر8 نفره
2.7 لیتر12 نفره
3.6 لیتر16 نفره

مولتی کوکر بخرم یا پلوپز؟

در پاسخ به سوال، خرید پلوپز یا مولتی کوکر باید مطرح کرد که شما می‌ توانید برنج را هم در دستگاه مولتی کوکر درست کنید، اما باید بدانید که بافت برنج خروجی در مقایسه با آنچه از پلوپز به دست می‌ آورید، متراکم و کمی مرطوب است.
مولتی کوکر بخرید اگر: می‌ خواهید یک وعده‌ غذایی را در سریع‌ ترین زمان ممکن تهیه کنید. در واقع شما با استفاده از مولتی کوکر می‌ توانید هر ماده‌ غذایی را به نیمی از زمان آماده‌ سازی آن با اجاق گاز آماده کنید.

مولتی کوکر نخرید اگر: تمایل به خروج از خانه در زمان پخت غذا با دستگاه دارید، چرا که اغلب مدل‌ های این دستگاه (به خصوص مدل‌ های طبخ با فشار) نیاز به نظارت و حضور شما دارند.

پلوپز بخرید اگر: مقدار زیادی برنج در هر وعده آماده می‌ کنید و انتظار نتیجه‌ ای عالی دارید. همچنین با وجود پلوپز می‌ توانید برای چند ساعت حجم بالایی از برنج را گرم نگه دارید.

پلوپز نخرید اگر: زیاد اهل خوردن برنج در هر وعده‌ غذایی نیستید. حتی اگر از پلوپز برای بخارپز کردن سبزیجات یا یک سری مواد غذایی استفاده می‌ کنید، باید بدانید که اصلی‌ ترین قابلیت این دستگاه پخت برنج است و سایر قابلیت‌ ها با دستگاه مولتی کوکر نتایج بهتری دارد.

مولتی کوکر بهتر است یا پلوپز؟

نکات ایمنی مهم در هنگام استفاده از مولتی کوکر و پلوپز

  1. دستگاه های مولتی کوکر و پلوپز برای مصرف خانگی ساخته شده اند و نباید آنها را در محیط‌ های بیرون از خانه و بدون سقف استفاده کنید.
  2. پلوپز و مولتی کوکر را در مجاورت رطوبت قرار ندهید.
  3. هنگامی‌ که دستگاه را خریداری کردید توجه کنید قطعات آن به خصوص درب دستگاه و کابل برق آن آسیب ندیده باشد.
  4. مکانی ثابت، محکم و خشک را برای قراردادن دستگاه انتخاب کنید.
  5. سیم دستگاه را نکشید و در حین استفاده، دستمال یا پارچه بر روی دستگاه یا زیر آن قرار ندهید.
  6. پیش از آنکه دستگاه را روشن کنید، مراقب باشید شیء خارجی درون محفظه نباشد.
  7. زمانی که دستگاه در حال کار است، آن را جا به جا نکنید.
  8. هنگام استفاده از دستگاه مولتی کوکر در حالت زودپز با چرخاندن دستگیره‌ بالای در، درب دستگاه را قفل نمایید.
  9. دستگاه و سیم برق را در مجاورت حرارت قرار ندهید.
  10. هنگامی که از دستگاه استفاده نمی‌ کنید، آن را از پریز برق جدا کنید.
  11. به ظرفیت قابلمه‌ پخت توجه کنید و با پر کردن بیش از اندازه به دستگاه آسیب نرسانید.
  12. پیش از آنکه قابلمه را در محفظه‌ مخصوص به خودش قرار دهید اطمینان حاصل کنید که تمیز باشد ولی خیس و مرطوب نباشد. قابلمه را به درستی خشک کنید و سپس در دستگاه قرار دهید.
  13. از اسکاچ و سیم‌ های ظرفشویی برای نظافت دستگاه مولتی کوکر استفاده نکنید.
  14. دست و صورت خود را هنگام روشن بودن دستگاه به آن نزدیک نکنید.
  15. بعد از خروج قابلمه، آن را روی سطوح حساس قرار ندهید.

سخن پایانی

مطمئماً تا قبل از مطالعه این مقاله فکر می کردید که انتخاب و خرید پلوپزومولتی کوکر یک کار پیش پا افتاده بوده اما در واقع باید به نکاتی که در بالا گفتیم دقت کنید تا خریدی به صرفه و هوشمندانه داشته باشید. همچنین ما تمامی مهم را به شما عرض کردیم تا در هنگام خرید بهترین انتخاب را کنید. لازم به ذکر است که بگوییم قبل از خرید مولتی کوکر و پلوپز حتماً راجب به مکانی که قصد خرید از آن را دارید تحقیق کنید؛ که پیشنهاد ما به شما خرید از فروشگاه اینترنتی دومینو کالا می باشد.

خرید مولتی کوکر و پلوپز با گارانتی معتبر از فروشگاه دومینوکالا

خرید پلوپز و مولتی کوکر از فروشگاه اینترنتی دومینو کالا

شما برای خرید هر کدام از محصولات فوق فقط کافیست به فروشگاه اینترنتی دومینو کالا مراجعه کنید، تمامی مدل های مولتی کوکر و پلوپز با توضیحات کامل تر و قیمت مناسب تر در اختیار شما قرار خواهد گرفت. شما با خرید از دومینو کالا تجربه یک خرید امن و با کیفیت را خواهید داشت.

فروشگاه اینترنتی دومینو کالا

فروشگاه دومینو کالا در سال 1390 با هدف ورود به عرصه محصولات داخلي در زمينه پخش محصولات الکتریکی خانگی فعاليت خود را آغاز نمود و امروزه بعد از گذشت سالها مي توانيم با افتخار با توجه به كيفيت بالا و خدمات پس از فروش و رضايت مشتريان، به عنوان يكي از پخش کنندگان بخش خصوصی در خدمت مشتريان عزيز باشيم.

برچسب ها: