تلویزیون‌ مانند هر وسیله‌ الکترونیکی ویژگی‌ های خاصی دارد، که در هنگام خرید باید به آن‌ ها توجه شود و حتماً پیش از خرید انتظارات خود را از تلویزیونی که قصد خرید آن را دارید مشخص کنید. مشخصاتی مانند سایز تلویزیون، امکانات و یا حتی شکل و شمایل تلویزیون نکاتی است که قبل از خرید می بایست مشخص کنید تا در زمان خرید با سردرگمی مواجه نشوید.

اما نگران نباشید چرا که ما در این مقاله قصد داریم تا شما را در انتخاب و خرید تلویزیون راهنمایی کنیم، پس اگر قصد خرید تلویزیون را برای جهیزیه یا منزلتان دارید تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

گام اول: تعیین میزان بودجه

اولین و اصلی ترین قدم برای خرید تلویزیون میزان بودجه شما است، یعنی بودجه شما ارتباط مستقیمی با تلویزیونی که انتخاب کرده اید دارد. برند، سایز، رزولوشن تصویر و نوع تلویزیون مهم ترین عوامل تعیین کننده در قیمت تلویزیون هستند.

گام دوم: اندازه تلویزیون

اندازه تلویزیون بستگی به متراژ محیط و سلیقه شما دارد، البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که تلویزیون انتخابی شما به چشم هایتان آسیبی وارد نکند و سایز درست و متناسبی را انتخاب کنید.

گام سوم: انتخاب برند تلویزیون

همانطور که می دانید برند های متفاوت و زیادی اقدام به تولید تلویزیون های مختلف کرده اند، و یکی از سخت ترین کار ها در هنگام خرید تلویزیون انتخاب برند آن است، چرا که برند انتخابی ارتباط مستقیمی با کیفیت تلویزیون خواهد داشت. از معروف ترین برند های تولید تلویزیون می توان به؛ سونی، ال جی، تی سی ال، دوو، سام، اسنوا، سامسونگ و … اشاره کرد.

گام چهارم: نمایشگر

از مهم ترین و حساس ترین بخش در انتخاب تلویزیون می توان به بخش انتخاب صفحه نمایش اشاره کرد. نوع صفحه نمایش همان کیفیت تصویری است که تلویزیون شما ارائه می دهد. تمامی صفحه نمایش ها به سه دسته؛ LED، OLED، QLED تقسیم می شوند.

کیفیت تصویر و نمایشگر تلویزیون باید در هنگام خرید باید توجه کنیم.

1- نمایشگر LED

تلویزیون های LED در واقع همان تلویزیون های LCD هستند، با این تفاوت که در LCD نور به وسیله کریستال مایع تولید می شود، اما در LED نور به وسیله پنل ال ای دی تولید می شود. به طور کلی مزایای این نوع تلویزیون ها عبارتند از:

  • قطر کم
  • فرا گیر ترین نوع تکنولوژی
  • مناسب برای تماشا در روز و فضا های پر نور
  • تنوع زیاد در سایز، قیمت و امکانات
  • قیمت کمتر در مقایسه با OLED و QLED

2- نمایشگر QLED

QLED برخلاف تبلیغات گسترده ای که دارد، تکنولوژی خیلی بالا تری نسبت به LED ندارد. فرق اصلی QLED با LED در استفاده از فناوری های بکار رفته است، که این فناوری منجر به افزایش درخشندگی تصویر تلویزیون می گردد. به طور کلی مزایای این نوع تلویزیون ها عبارتند از:

  • پشتیبانی محدود گسترده ای از رنگ ها
  • سطح روشنایی بهتر
  • کیفیت تصویر چشم گیر تر در مقایسه با ال ای دی
نمایشگر تلویزیون OLED یا LED تاثیر روی قیمت تلویزون دارند.

3- نمایشگر OLED

این تلویزیون‌ ها به جای لایه‌ های LCD و نور پس‌ زمینه‌ LED، لایه‌ ا‌ی از LED های اورگانیک در پیکسل‌ ها دارند که می‌ توانند به‌صورت مجزا نور تولید کند. به طور کلی مزایای این نوع تلویزیون ها عبارتند از:

  • استفاده از میلیون ها پیکسل روشنایی جداگانه برای ارائه تصویر بهتر
  • تضاد رنگ بالا به طوری که رنگ سیاه کاملا طبیعی و باغلظت نشان داده می شود.
  • کیفیت بی‌ نظیر تصویر با وضوح و شفافیت بالا
  • ارائه بسیار زنده و طبیعی رنگ‌ ها
  • عدم تغییر کیفیت تصویر از زوایای مختلف

گام پنجم: تلویزیون هوشمند یا غیر هوشمند

در هنگام خرید تلویزیون صد در صد این سوال را از شما خواهند پرسید که تلویزیون هوشمند می خواهید یا غیر هوشمند؟

تلویزیون هوشمند دستگاهی است که می‌ تواند به اینترنت متصل شود، سیستم عامل خاص خود را دارد و ویژگی‌ هایی مانند پخش مستقیم فیلم و وبگردی را ارائه می‌ دهد. دسترسی تلویزیون‌ های هوشمند به اینترنت یکی از اصلی‌ ترین خصوصیات و یکی از مهم‌ ترین تفاوت‌ های این دستگاه ها با تلویزیون‌ های عادی است. به کمک قابلیت اتصال به اینترنت تلویزیون‌ های هوشمند، کاربران می‌ توانند به اپلیکیشن‌ های کاربردی زیادی همچون نتفلیکس، یوتیوب و فیس بوک دسترسی داشته باشند که این موضوع یکی دیگر از دلایل محبوبیت این تلویزیون‌ ها می باشد.

مشخصات تلویزیون غیر هوشمند، هوشمند و کیفیت صدا

گام ششم: کیفیت صدا

در هنگام خرید تلویزیون حتماً به کیفیت صدای تلویزیون هم توجه داشته باشید؛ چرا که صدا به اندازه تصویر و بیشتر از آن مهم است. اما اگر تلویزیون انتخابی شما کیفیت صدای بالایی نداشت اصلا نگران نباشید چرا که شما می توانید برای افزایش صدای تلویزیون، سیستم‌ های صوتی جداگانه‌ ای تحت عنوان سینمای خانگی یا ساند بار را خریداری کنید.

گام هفتم: درگاه (Port) برای اتصال دستگاه های دیگر

دستگاه هایی را در نظر بگیرید که قرار است به طور هم‌ زمان به تلویزیون متصل کنید. از مهم‌ترین آن ها، پورت HDMI است، دستگاه‌ هایی مثل کنسول‌ های بازی، پخش‌کننده های DVD و سینماهای خانگی به درگاه HDMI نیاز دارند.

حتی اگر بخواهید لپ‌ تاپ یا کامپیوتر تان را به تلویزیون متصل کنید، باز هم به درگاه HDMI نیاز دارید؛ بنابراین باید به تعداد درگاه‌های HDMI دقت کنید. پورت مهم بعدی که باید به آن توجه کنید، درگاه USB است. شما برای اتصال دوربین عکاسی، هارد اکسترنال و فلش مموری به این پورت نیاز پیدا خواهید کرد.

گام هشتم: رزولوشن تلویزیون

همه‌ ما دوست داریم تصاویر را در واقعی‌ ترین حالت خود تماشا کنیم. به بیان ساده رزولوشن نشان دهنده‌ تعداد پیسکل‌ های نمایشگر است و هر چقدر که رزولوشن بیشتر باشد به طبع تعداد پیکسل بیشتر شده و شارپنس و کنتراست و همه‌ جزئیات افزایش پیدا می‌ کند. پس به طور کلی همیشه رزولوشن بالاتر یعنی کیفیت‌ بیشتر!

اگر هر اینچ از یک تلویزیون را در نظر بگیریم هرچقدر که رزولوشن بیشتر باشد تعداد پیسکل بیشتری در این یک اینچ قرار می‌ گیرد و این یعنی برای نمایش محتوا و همچنین متن و … تعداد پیسکل بیشتری آن محتوا را نمایش می‌ دهد. هر چقدر که پیسکل‌ های بیشتری در نمایش یک سوژه دخیل باشند سوژه با جزئیات ریز تر و با کیفیت‌ تر دیده می‌ شود.

روزلوشن تلویزیون چیست؟ چرا باید در هنگام خرید به آن دقت کنیم.

گام نهم: برخورداری از فناوری HDR

خوشبختانه امروزه اکثر تلویزیون ها از فناوری HDR پشتیبانی می کنند. تلویزیونی که از فناوری HDR برخوردار باشد طیف رنگی بیشتر، کنتراست تصویر و روشنایی بهتری را ارائه میدهد. تلویزیون های HD و Full HD فاقد این فناوری هستند و آن را تنها می توانید در تلویزیون 4K و 8K مشاهده کنید.

تکنولوژی HDR یا High Dynamic Range باعث افزایش کنتراست، تنظیم درخشندگی، تنظیم تاریکی و رنگ تصاویر می شود تا شاهد جزئیات بهتر و بیشتری باشید. به این ترتیب تلویزیونی که از فناوری HDR برخوردار باشد صحنه های دقیق تر و واقعی تری را نسبت به تلویزیون های معمولی که فاقد این تکنولوژی هستند نمایش می دهد.

گام دهم: گارانتی

زمان خرید تلویزیون به گارانتی آن توجه کنید. معتبر بودن گارانتی از گزینه های مهم هنگام خرید تلویزیون است. گارانتی ضمانت می کند که در صورت بروز مشکل، شرکت گارانتی کننده، تلویزیون شما را بدون دریافت هزینه تعمیر کند. تمام تلویزیون های فروشگاه دومینو کالا از گارانتی برخوردار هستند.

کیفیت صفحه نمایش

کیفیت فول اچ دی (Full HD)

فول اچ دی همان فرمت ۱۰۸۰ پیکسل است که به شما این امکان را می‌ دهد تا کوچک ترین جزئیات تصویر را هم ببینید. رزولوشن این کیفیت ۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ است. نکته‌ای که در رابطه با این کیفیت باید به آن توجه داشته باشید این است که استفاده از کابل HDMI ضروری است؛ در غیر این صورت کیفیت تصویر به شدت افت پبدا می‌ کند.

رزولوشن فول اچ دی full hd

کیفیت ۴k

کیفیت تصویر تلویزیون 4K در مقایسه با فول اچ دی یک شاهکار محسوب می‌ شود. کیفیت و جزئیات 4k تا 4 برابر کیفیت فرمت 1080 پیکسلی است، علت نام گذاری این سطح از کیفیت هم همین مورد است. نمایشگر های 4K بیشتر در محصولات پیشرفته‌ تر و سینمای دیجیتال بکار برده می‌ شوند، از این رو کیفیت تصویر 4k بالا تر و گران‌ تر است.

کیفیت اولترا اچ دی (UHD)

کیفیت تصویر تلویزیون UHD بیشتر در نمایشگر‌ های خانگی و مصرف کننده‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. تعداد پیکسل‌ ها در اولترا اچ دی ۳۸۴۰ × ۲۱۶۰ است.

تلویزیون خمیده بخریم یا نه؟

از ترند های اخیر صنعت تکنولوژی می توان به تلویزیون‌ های خمیده، اشاره کرد. تلویزیون‌ های خمیده به افزایش درک بصری از عمق تصویر، نمایش بهتر کنتراست در مقایسه با تلویزیون‌ های غیر خمیده و خستگی کمتر چشم کمک می کند. در مقابل این نوع تلویزیون‌ ها معایبی نظیر محدود کردن زاویه دید، خدمات پس از فروش محدود و کم دارند. یکی دیگر از مشکلات تلوبزون‌ های خمیده این است که هر چیزی که در اتاق شما روشن باشد (مخصوصاً منابع مستقیم نور مقابل تلویزیون) بازتاب آن روی صفحه خمیده تحریف یا کج می شود.

راهنمای خرید تلویزیون خمیده آیا ارزش خرید دارند؟

سخن پایانی 10 قدر برای خرید بهترین تلویزیون

مطمئماً تا قبل از مطالعه این مقاله فکر می کردید که انتخاب و خرید تلویزیون یک کار پیش پا افتاده بوده اما در واقع باید به نکاتی که در بالا گفتیم دقت کنید تا خریدی به صرفه و هوشمندانه داشته باشید. قبل از خرید تلویزیون حتماً راجب به مکانی که قصد خرید از آن را دارید تحقیق کنید؛ که پیشنهاد ما به شما خرید از فروشگاه اینترنتی دومینو کالا می باشد.

مقالات پیشنهادی:

خرید تلویزیون از فروشگاه اینترنتی دومینو

شما برای خرید هر کدام از محصولات فوق فقط کافیست به فروشگاه اینترنتی دومینو کالا مراجعه کنید، تمامی تلویزیون های مختلف با برند های متنوع و با توضیحات کامل تر و قیمت مناسب تر در اختیار شما قرار خواهد گرفت. شما با خرید از دومینو کالا تجربه یک خرید امن و با کیفیت را خواهید داشت.

فروشگاه اینترنتی دومینو کالا

فروشگاه دومینو کالا در سال ١٣٩٠ با هدف ورود به عرصه محصولات داخلی در زمينه پخش محصولات الکتریکی خانگی فعاليت خود را آغاز نمود و امروزه بعد از گذشت سالها می توانيم با افتخار با توجه به كيفيت بالا و خدمات پس از فروش و رضايت مشتريان، به عنوان يكي از پخش کنندگان بخش خصوصی در خدمت مشتريان عزيز باشيم.

برچسب ها: