قهوه شیرین چیست؟

شاید تنها تصور شما از قهوه، طعم تلخ و غیر قابل میل کردن آن است، اما باید به شما بگوییم که این تصور کاملاً اشتباه است چرا که بسیاری از قهوه ها طعمی شیرین و جذاب دارند و شما می توانید به راحتی آن ها را نوش جان کنید. پیشنهاد می کنیم مقاله انواع قهوه را مطالعه کنید.

اما مهم ترین نکته در هنگام نوشیدن قهوه های شیرین، انتحاب قهوه مناسب است چرا که در غیر این صورت قهوه های شما طعمی تلخ خواهند داشت. طبق تحقیقات به عمل آمده از کارشناسان حوزه قهوه، حدود 50 درصد از افرادی که به نوشیدن قهوه علاقمند هستند، قهوه های خود را با روش های نامناسبی مانند افزودن شیرین کننده های غیر طبیعی شیرین می کنند؛ که این روش بسیار اشتباه و مضر است.

بیشتر مردم نمی‌ دانند که قهوه ذاتاً تلخ نیست. و تلخ بودن قهوه در واقع به دلیل برشته‌ شدن طولانی مدت دانه‌ های قهوه تلخ، در دما های بسیار بالا بوده، و دانه‌ های قهوه در طول فرآیند برشته‌ شدن می‌ سوزند. به همین دلیل مانند هر ماده غذایی دیگری، سوزاندن بیش از حد باعث تلخی می‌ شود. اما باید این مژده را به شما طرفداران قهوه های شیرین بدهیم که، نمونه های زیادی از قهوه های شیرین در بازار وجود دارد.

آیا دانه قهوه شیرین وجود دارد؟

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید، که آیا دانه قهوه شیرین وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال شما باید بگوییم که بله، برخی از دانه‌ های قهوه به طور ذاتی دارای طعمی شیرین هستند. و شما در هنگام نوشیدن آن ها هیچ احساس ناخوشایندی را تجربه نخواهید کرد. این طعم شیرین در دانه های قهوه به دلیل وجود کربوهیدرات‌ ها است، که در فرآیند برشته‌ شدن تبدیل به قند می‌ شوند. البته لازم به ذکر است که بدانید، برخی از کربوهیدرات‌ ها مانند ساکاروز قابل حل در آب هستند و در نوشیدنی قهوه حس می‌ شوند. برخی دیگر مانند ارابینوس قابل حل در آب نیستند ولی در عطر و طعم قهوه تأثیر زیادی دارند.

اگر شما هم علاقه زیادی به نوشیدن قهوه های شیرین دارید، اما نمی دانید که کدام یک از مدل های دانه های قهوه را خریداری کنید، به هیچ وجه نگران نباشید چرا که کارشناسان دومینو کالا قصد دارد که به معرفی چند نمونه از قهوه های شیرین بپردازد، پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید. پیشنهاد می کنیم مطلب خواص و مضرات قهوه را مطالعه کنید.

دانه قهوه شیرین

معرفی انواع قهوه و اسپرسو شیرین

همانطور که گفتیم قهوه ها دارای انواع مختلفی هستند که از پر طرفدار ترین آن ها می توان به قهوه های شیرین اشاره کرد. قهوه های شیرین، طعمی شیرین و دلپذیر دارند و شما می توانید به راحتی در طول روز از آن ها استفاده کنید. در حالت کلی، اسپرسو و قهوه های شیرین شامل:

قهوه موکا

قهوه موکا را می توان یکی از انواع قهوه های شیرین دانست، که نام دیگر آن موکاچینو است. این قهوه ترکیبی از اسپرسو، شیر و شکلات بوده، و شما می‌ توانید در صورت تمایل به‌ جای پودر شکلات از شربت شکلات استفاده کنید. همچنین بسیاری از افراد قهوه موکا را با خامه زده شده امتحان می‌ کنند. اما به عقیده کارشناسان قهوه بهتر است که، به جای استفاده از شربت شکلات یا ترکیب شکلات داغ، از شربت پودر کاکائو، شکر و آب برای طعم‌ دهی بهتر قهوه موکا استفاده کنید.

طرز تهیه قهوه موکا چگونه است؟

قهوه عربیکا

قهوه عربیکا نوعی محبوب از قهوه های شیرین بوده؛ که از دانه‌ های گیاه Coffea Arabica آماده می‌ شود. منشأ قهوه عربیکا به ارتفاعات جنوب غربی اتیوپی باز می گردد، و جزو محبوب‌ ترین قهوه ها در سراسر جهان است. این قهوه حدود 60 درصد یا بیشتر قهوه های شیرین در جهان را تشکیل می‌ دهد. دانه قهوه عربیکا دارای 6 تا 9 درصد قند طبیعی بوده، به علاوه قهوه عربیکا به اندازه کافی شیرین است و هیچ نیازی به افزودن شکر به فنجان قهوه نخواهید داشت.

قهوه عربیکا تشکیل شده از دانه‌ های گیاه Coffea Arabica

قهوه بُن بُن

قهوه بن بن یکی دیگر از انواع قهوه های شیرین است که طرفداران زیادی دارد. این نوشیدنی پر طرفدار ترکیبی 1 به 1 از اسپرسو و شیر غلیظ شیرین‌ شده است. همچنین لازم به ذکر است که بدانید، باید این قهوه در فنجانی سرو شود که لایه‌ های قهوه جدا شده و شیر غلیظ شده در آن باشد.

قهوه بن بن ترکیبی از اسپرسو و شیر غلیظ شیرین‌

قهوه فراپه

اگر شما هم طرفدار قهوه های شیرین باشید، به خوبی قهوه فراپه را می شناسید. فراپه یکی از مشهور ترین قهوه های شیرین در منوی هر کافی‌ شاپی است. این نوشیدنی دلپذیر چون به‌ همراه قهوه یخی سرو می‌ شود به یک دسر پر طرفدار نیز تبدیل شده است. البته باید بدانید که، فراپه ترکیبی از قهوه اسپرسو همراه با شربت طعم‌ دار، شیر سرد، یخ مکعبی و خامه زده‌ شده است.

قهوه فراپه از چه ترکیبی درست می شود؟

کاپوچینو

مطمئناً تا به الان حداقل یک بار کاپوچینو را امتحان کرده اید، کاپوچینو یکی از مشهور ترین قهوه شیرین است که با شیر و آب جوش آماده می‌ شود. در تهیه کاپوچینو از مقدار کمی اسپرسو به همراه یک لایه شیر بخارپز و فوم شیر استفاده می‌ شود. همچنین اگر می‌ خواهید کاپوچینوی شما طعم شیرین‌ تری داشته باشد، فقط کافیست که از پودر شکلات و شربت شکلات نیز استفاده کنید.

استفاده از پودر شکلات در تهیه کاپوچینو برای طعم شیرین تر

قهوه ایرلندی

قهوه ایرلندی مشهور ترین نوع قهوه شیرین است. در اصل، این قهوه از مقدار کمی اسپرسو تشکیل شده است، اما ممکن است در آن از قهوه فیلتر شده نیز استفاده شده باشد. همچنین قهوه ایرلندی با شکر و خامه غلیظ ترکیب می‌ شود؛ و با خامه نوشیده می‌شود که در بسیاری از مواقع در آن پودر شکلات نیز ریخته می‌ شود.

قهوه ایرلندی

اسپرسو مارتینی

اسپرسو مارتینی یکی دیگر از انواع قهوه های شیرین است، که شما در هنگام میل کردن آن طعم بسیار خاصی را حس خواهید کرد. این نوشیدنی ترکیبی از اسپرسو، قهوه، آب نارگیل و شربت شکر است.

استفاده از آب نارگیل در اسپرسو مارتینی

قهوه آفوگاتو

قهوه آفوگاتو را می توان یکی دیگر از نوشیدنی های شیرین دانست، البته این قهوه بیشتر از آنکه یک نوشیدنی باشد یک دسر خوشمزه به حساب می آید. قهوه آفوگاتو در اصل از یک کلمه ایتالیایی «drowned» گرفته شده است. و با استفاده از یک یا دو قاشق خامه یخی وانیلی آماده می شود.

قهوه آفوگاتو با خامه یخی وانیلی

قهوه فوری شیرین

قهوه فوری شیرین یکی دیگر از انواع قهوه ها می باشد، که به صورت بسته بندی های کوچک به بازار عرضه شده است. این قهوه فوری از قبل با شکر یا یک شیرین کننده شیرین شده است. و بدون نیاز به افزودن شیرین کننده های اضافی آماده نوشیدن می‌ شود. به همین علت، این قهوه یک گزینه مناسب برای کسانی است که ترجیح می‌ دهند قهوه خود طعم شیرینی داشته باشد. قهوه فوری شیرین بیشتر برای تهیه نوشیدنی‌هایی که با قهوه تهیه می‌ شوند به کار برده می شود. و از این لحاظ، کار را برای کسانی که زیاد علاقه ای به بیرون رفتن ندارند و ترجیح می‌ دهند در خانه خود نوشیدنی قهوه خود را تهیه کنند و بنوشند بسیار راحت کرده است.

قهوه فوری شیرین

روش های دم آوری برای رسیدن به طعم شیرین در قهوه

شاید پیش خودتان فکر می کنید که، برای نوشیدن قهوه های شیرین تنها راه، استفاده از دانه قهوه های شیرین است. اما باید به شما بگوییم که جدا از قهوه شیرین می توانید از روش های دیگری مانند روش دم آوری قهوه برای رسیدن به طعم شیرین قهوه استفاده کنید. هنگامی که شما بین عصاره گیری خیلی کم و عصاره گیری بیش‌ از حد قهوه گیر می افتید، شیرینی قهوه بیشتر و بیشتر می‌ شود. اما در یک زمان و یک نقطه قهوه شروع به تلخ شدن می کند و طعم شیرین خود را از دست می دهد.

حال شما فرض کنید، قهوه‌ ای دارید که برای شیرین شدن طعم آن عملیات رست و برشته شدن بر روی آن انجام شده است. حالا قدم بعدی دم کردن آن برای تثبیت و خلق طعم بی نظیر قهوه است. البته اینکار ساده ای نیست و شیرین کردن قهوه و پیدا کردن نقطه اصلی شیرین شدن دانه های قهوه کار سختی است.

شاید از خودتان سوال کنید، که چرا این کار انقدر سخت است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در زمان دم کردن قهوه، زمان به سرعت درحال شتاب است و زمانی که قهوه در شیرین ترین نقطه خود قرار دارد، این همان لحظه هدف است، البته شناخت این زمان کار دشواری است و اشتباه در آن امکان پذیر است. اگر می خواهید با دم کردن دانه های قهوه طعم مورد نظر را خلق کنید باید متد دم آوری خود را تغییر دهید و لحظه طلایی خلق مزه دلخواه خود را کشف کنید.

روش دم آوری قهوه برای رسیدن به طعم شیرین

عوامل تأثیر گذار بر شیرین کردن طعم دانه قهوه

دانه های قهوه به خودی خود شیرین نیستند، و برای شیرین شدن قهوه باید، دانه قهوه مراحل خاصی را طی کند، که این مراحل شامل:

ارتفاع دانه های قهوه

ارتفاعات کشت دانه، می تواند تاثیر زیادی بر روی شیرین شدن قهوه داشته باشد. دانه‌ های قهوه کشت شده در ارتفاعات بالا تر، دارای سطح ساکاروز بالا تری هستند. این به دلیل این است که در ارتفاعات بالا تر، دمای هوا پایین‌ تر است و رشد گل و محصول کندتر می‌ شود. و همین موضوع باعث می‌ شود که دانه‌ های قهوه بتوانند بیشترین مقدار ساکاروز را در خود ذخیره کنند. به عنوان مثال، قهوه عربیکا کشت شده در کلمبیا که ارتفاع آن بین ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ متر است، دارای طعم شیرین تر و ملایم تری است.

روش خشک‌ کاری

یکی دیگر از عواملی که تاثیر زیادی بر روی شیرین شدن دانه قهوه دارد، روش خشک شدن قهوه ها است. روش خشک‌ کاری دانه‌ های قهوه نیز بر سطح ساکاروز آن ها تأثیر دارد. به طور کلی روش خشک‌ کاری به دو صورت خشک‌ کاری خورشیدی و خشک‌ کاری مکانیکی انجام می‌ شود. در روش خشک‌ کاری خورشیدی، دانه‌ های قهوه را بر روی سطح صاف و تخت گسترده و به مدت چند هفته تحت تأثیر نور و حرارت خورشید قرار می‌ دهند. در روش خشک‌ کاری مکانیکی نیز، دانه‌ های قهوه را در دستگاه‌ های خشک‌ کن با دمای بالا و زمان کمتر خشک می‌ کنند. بطور کلی، روش خشک‌ کاری خورشیدی باعث حفظ یا افزایش سطح ساکاروز در دانه‌ های قهوه شده، در حالی که روش خشک‌ کاری مکانیکی باعث کاهش سطح ساکاروز در دانه‌ های قهوه می‌ شود.

درجه برشته‌ کاری

درجه برشته‌ کاری دانه‌ های قهوه نیز بر سطح ساکاروز آن ها تأثیر دارد. درجه برشته‌ کاری به رنگ و حالت دانه‌ های قهوه پس از فرآیند برشتن اطلاق می‌ شود. درجات برشته‌ کاری از سبز (خام) تا سفید (سوخته) متغیر هستند. بطور کلی، هرچقدر درجه برشته‌ کاری پایین تر باشد، سطح ساکاروز در دانه‌ های قهوه بالاتر خواهد بود. این به دلیل این است که در فرآیند برشتن، ساکاروز تجزیه شده و به مولکول‌ های کوچکتر تبدیل می‌ شود. این مولکول‌ های کوچکتر باعث ایجاد رنگ قهوه‌ ای و طعم تلخ در دانه‌ های قهوه می‌ شوند.

عوامل تاثیرگذار بر شیرین شدن طعم دانه قهوه

آیا قهوه شیرین برای لاغری مفید است؟

شاید این سوال شما هم باشد که قهوه شیرین برای لاغری مفید است یا خیر، در پاسخ به این سوال باید به شما بگوییم که؛ قهوه شیرین، به ویژه زمانی که حاوی قند یا شیرین‌ کننده‌ های با کالری زیاد باشد، ممکن است برای کاهش وزن مفید نباشد. این قند های اضافی، کالری اضافی را بدون ارائه ارزش غذایی معنی‌ دار، به برنامه کاهش وزن شما اضافه می‌ کنند. قهوه به تنهایی، زمانی که بدون قند یا با مقدار کمی شیرین‌ کننده مصرف شود، کالری کمی دارد و ممکن است برخی فواید متابولیکی داشته باشد که می‌ توانند به کاهش وزن کمک کنند، اما اضافه کردن قند یا شیرین‌ کننده‌ ها می‌ تواند این فواید را کاهش دهد.

سخن پایانی

بسیار خوشحالیم که تا آخر این مقاله همراه ما بودید، امیدواریم که به سوالاتی که در مورد قهوه های شیرین داشتید، به خوبی پاسخ داده باشیم. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به نوشیدن قهوه های تلخ یا شیرین علاقمند هستید، باید بگوییم که اصلی ترین نیاز شما یک دستگاه قهوه ساز یا اسپرسو ساز با کیفیت است. چرا که همان قدر که قهوه مهم است، دستگاه عصاری گیری آن نیز تاثیر زیادی بر روی طعم قهوه دارد. برای مشاهده و خرید دستگاه های اسپرسو ساز می توانید به فروشگاه اینترنتی دومینو کالا مراجعه کرده و تمامی قهوه ساز ها و اسپرسو ساز ها را بررسی کنید، و با کم ترین قیمت اسپرسو ساز خود را خریداری فرمائید.

سوالات متداول

محبوب‌ترین نوع قهوه شیرین در جهان چیست؟

قهوه عربیکا، محبوب‌ ترین نوع قهوه در جهان است و بیش از 60 درصد یا بیشتر تولید قهوه در جهان را تشکیل می‌ دهد.

کدام دانه قهوه شیرین‌ تر است؟

میزان قند طبیعی قهوه بسته به محل رشد میوه آن متفاوت است. دانه‌ های قهوه عربیکا تلخی کمتری نسبت به دانه‌ های روبوستا دارند.

کدام رست قهوه شیرین‌ تر است؟

دانه‌های قهوه سه درجه رست، روشن (کم)، مدیوم (متوسط) و دارک (زیاد) دارد. رست‌ های روشن‌ تر طعم شیرین‌ تری دارند.

برچسب ها: