قهوه ترک

طعم متفاوت قهوه ترک سبب شده که تحت عنوان یک نوشیدنی خاص از آن یاد شود، این محصول در انحصار کشور‌های ایران، ترکیه و یونان است و به دلیل نحوه تهیه متفاوت طعم خیلی خاص و بی‌نظیری دارد. این دانه ی‌گیاهی پیش از آماده شدن ابتدا برشته می‌شود و همین امر سبب شده که بوی متفاوتی داشته باشد. معمولا قهوه ترک را تلخ سرو می‌کنند مگر اینکه ذائقه شما متفاوت باشد اما در نهایت مقدار مشخص شده از قند را می‌توانید همراه آن میل کنید.

برشته شدن باعث قوت گرفتن و اثر بخشی بیشتر این ماده در بدن می‌شود و همین امر سبب شده که در ادارات و دانشگاه‌ها قهوه‌ی ترک به عنوان پرطرفدار‌ترین نوشیدنی انتخاب شود. مصرف روزانه این نوشیدنی به دلیل داشتن میزان قابل توجهی از ماده کافئین سبب فول انرژی شدن شما می‌شود از این می‌توانید روز پر مشغله خود را با خوردن یک قهوه ترک در وعده صبحانه آغاز نمایید. اگر میخواهید بیشتر در مورد فواید قهوه بدانید حتما این مقاله را مطالعه کنید.

تاریخچه قهوه ترک چیست؟

خاستگاه قهوه ترک

همانطور که عنوان شد این دانه ی‌گیاهی در سه کشور ایران، یونان و ترکیه کشت می‌شود چرا که نیاز به شرایط آب و هوایی خاصی دارد. رطوبت کافی در هوایی که دانه ی‌قهوه در آن رشد می‌کنند سبب شده که در زمان برشته شدن نسوزد و همچنان مرطوب باقی بماند.

با وجود این که خاستگاه اصلی این دانه در سه شکور معرفی شده است اما تولید آن به نسبت تقاضای بازار کمتر نیست و همین امر سبب شده که قهوه ترک یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های منو کلیه کافی شاپ‌ها باشد. خوردن این قهوه در زمانی که با افت هوشیاری همراه هستید می‌تواند باعث افزایش میزان آرامش شما شود و به این ترتیب پس از چرت کوتاه انرژی تحلیل رفته شما چندین برابر خواهد شد.

گفتنی است که این نوع قهوه به هیچ عنوان برای سلامتی افراد ضرر ندارد و مصرف روزانه ی‌آن سطح هوشیاری و سرحالی شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. دلیل اهمیت این قهوه، خواص دارویی و درمانی آن است، در واقع قهوه ترک راه‌های تنفسی را باز و از افزایش فشار خون جلوگیری می‌کند. اگر میخواهید بدانید چند مدل قهوه در دنیا وجود دارد حتما مقاله انواع قهوه را مطالعه کنید.

خاستگاه قهوه ترک

قهوه ترک و نحوه درست کردن آن

قهوه ترک یکی از محبوب‌ترین نوع قهوه‌ها است که به دلیل داشتن طعم فوق العاده طرفداران زیادی دارد، البته دو عامل مهم در متفاوت بودن این قهوه تاثیر گذار هستند، اول اینکه دانه ی‌گیاهی آن پیش از آماده‌سازی برشته می‌شود و همین امر باعث افزایش عطر آن در زمان تهیه کردن خواهد شد.

مورد دوم نحوه درست کردن قهوه است که نیاز به فوت کوزه گری خواهد داشت، به عبارت دیگر طعم و عطر این قهوه نیاز به یک تهیه‌کننده حرفه‌ای دارد. قهوه جوش را آماده و به ازای هر فرد یک فنجان آب سرد داخل آن بریزیر و سپس برای درست کردن قهوه ترک به ازای هر فنجان به یک قاشق از دانه برشته شده نیاز دارید. مواد را کاملا کم بزنید تا دانه‌های قهوه به خوبی حل شوند، این قهوه نیاز به شیرینی خاصی ندارد اما اگر ذائقه و سلیقه ی‌شما طعم‌های شیرین است می‌توانید برای هر فنجان یک قاشق چای خوری شکر نیز اضافه کنید.

قهوه جوش را روی شعله کم قرار دهید و اجازه دهید که به آرامی دم بکشد، پس از گذشت حدود 4 الی 5 دقیقه قهوه به جوش خوردن می‌رسید و در این زمان باید خیلی آرام آرا هم بزنید تا سر نیاید. وقتی 2 دقیقه این کار را انجام دادید می‌توانید آن را از روی حرارت بردارید و پس از خنک شدن میل کنید.

نکات مهم حین درست کردن قهوه ترک

نتیجه گیری

قهوه ترک به عنوان یک قهوه آسیایی و اروپایی پرطرفدار و خوش طعم، یکی از گزینه‌های اصلی منو کافی شاپ‌های بزرگ است. دلیل محبوبیت این قهوه طعم پخته و برشته شده ‌دانه ‌قهوه است که سبب متفاوت شدن طعم آن شده است. البته طرز تهیه ‌آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و همین امر سبب شده که باریستا به یکی از حرفه‌های پرطرفدار در سراسر جهان تبدیل شود.

برچسب ها: