خاستگاه قهوه عربی

این مدل قهوه که بیشتر در کشور‌های عربی سرو می‌شود به را می‌توان یک روش معرفی کرد، در واقع برای تهیه آن از قهوه خاصی استفاده نمی‌شود و تنها دلیل تفاوت آن با سایر قهوه در نحوه آماده‌سازی است. البته این مدل قهوه که توجه گردشگران و توریست‌های زیادی از سراسر دنیای را به خود جلب کرده مخصوص کشور‌های حوزه خلیج فارس است که تاریخچه بسیار عمیق و جایگاه بالایی دارد.

قهوه عربی به نوعی یک امتیاز برتر برای این کشور‌ها به شمار می‌آید به گونه‌ای که در فهرست میراث فرهنگی و هنری یونسکو به نام این خطه ثبت شده است. معمولا اعراب در مراسیم‌های سنتی، مذاکرات سیاسی و جشن‌های بزرگ و به یاد ماندنی از این نوع قهوه استفاده می‌کنند. بهترین نوع قهوه و انواع قهوه چیست را از بلاگ دومینو کالا مطالعه کنید.

در مورد قهوه عربی what-is-arabic-coffee چیست؟

قهوه عربی و نحوه درست کردن آن

همانطور که عنوان شد دلیل اصلی تفکیک قهوه عربی نحوه آماده‌سازی و درست کردن آن است که به نوعی شناسنامه ی‌آن نیز به شمار می‌آید. برای درست کردن این مدل قهوه به ابزار خاصی هم نیاز دارید که شامل یک ظرف مقعری شکل که با نام مهما یا مگما شناخته شده، جعبه چوبی برای نگهداری قهوه و میله فلزی برای هم زدن قهوه می‌شود. همچنین از یک ظرف جداگانه با نام دله که حکم قهوه جوش را دارد نیز استفاده می‌شود که در نهایت بتوان به سنتی‌ترین روش ممکن قهوه عربی را آماده کرد.

نحوه درست کردن و دم کردن قهوه عربی

گام اول

برای تهیه قهوه عربی می‌بایست از پودر قهوه استفاده شود، اگر پودر آن را ندارید می‌توانید دانه‌های قهوه را به اندازه ی‌قهوه ترک پودر کنید. معمولا در این نوع قهوه از دانه هل نیز استفاده می‌شود، به این ترتیب که ابدا آن را با هاون له و سپس آسیاب کنید. 

گام دوم

میزان آب مورد نیاز برای تهیه هر فنجان قهوه، به اندازه همان فنجان آب سرد است اگر از این میزان بیشتر استفاده کنید قهوه رقیق و بد مزه خواهد شد. به ازای هر فرد یک فنجان آب سرد داخل دله بریزید و روی حرارت قرار دهید. 30 ثانیه بعد دله را بردارید و اجازه دهید که خنک شود پس از آن به ازای هر فنجان آب سرد که در دله ریختید، یک قاشق چای غذاخوری قهوه اضافه کنید و مجددا آن را روی حرارت کم قرار دهید.

گام سوم

به فاصله ی‌چند دقیقه می‌توانید کف روی قهوه را ببینید، بدون هم زدن دله را از روی حرارت بردارید. کف روی دل که خوابید مجدد آن را روی حرارت قرار دهید این روال باید چند بار تکرار شود تا زمانی که دیگر کف ایجاد نشود، پس از این اقدام حرارت را به حداقل برسانید و برای 20 دقیقه اجازه دهید قهوه بجوشد و دم بکشد.

ساخت انواع روش درست کردن قهوه عربی

گام چهارم

برای تهیه قهوه عربی به روش سنتی به ترکیبات خاصی نیاز دارید که به دلخواه می‌توانید به آن اضافه کنید، میخک، زعفران، هل، زنجبیل از ادویه‌هایی هستند که به دلخواه می‌توانید هر یک از آن‌ها را اضافه یا کم کنید. برای اضافه کردن این ادویه‌ها ابتدا شعله را خاموش و دله را از روی اجاق بردارید. پس از یک دقیقه خنک شدن می‌توتنید از هر یک از ادویه‌های نام برده به اندازه یک قاشق چای خوری به قهوه اضافه نماید.

گام پنجم

5 دقیقه به محتویات اضافه شده زمان بدهید تا دم بکشند و قهوه ی‌حل نشده نیز ته نشین شود، به خاطر داشته باشید که حتما در زمان سرو از یک صافی استفاده کنید که محتویات اضافه وارد قهوه نشوند. این قهوه به هیچ عنوان ترکیب خوبی با شیر ندارد پس از اضافه یا سرو کردن آن به همراه شیر خود داری کنید، همچنین برای سرو آن از خرما، انجیر یا سایر شیرینی‌ها استفاده نمایید. پیشنهاد می‌کنیم خواص و فواید انواع قهوه چیست را در بلاگ دومینو کالا مطالعه کنید.

نتیجه گیری

قهوه عربی یکی از نوشیدنی‌های خاص و سنتی کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس است که معمولا برای پذیرای از مهمان‌های ویژه یا در مناسبت‌های خاص از آن استفاده می‌کنند. این قهوه تسکین دهنده در‌دهای عصبی است و می‌تواند سطح هوشیاری ذهن را به حداکثر برساند. 

برچسب ها: