درست کردن 20 نوع غذای خوشمزه با سرخ کن

مهمترین فاکتور آن هم ایمنی بالا در پخت و پز بوده و برای اطرافیان خطری را به همراه ندارد. البته بهتر است محل قرارگیری آن به دور از پرده و وسایل آتش زا باشد. ساختار تشکیل دهنده این دستگاه به گونه‌ای می‌باشد که مکانیزم تولید گرما و پخش هوای گرم به کمک فن در قسمت بالای دستگاه بوده تا از سرخ شدن فقط قسمت زیرین مواد غذایی جلوگیری کند. زیرا انتشار هوای گرم به صورت کاملا یکنواخت از سوختن مواد غذایی جلوگیری کرده و تمامی سطوح مواد غذایی را به طور یکنواخت برشته می‌کند. اگر به دنبال کار کردن انواع دستگاه های سرخ کن هستید، پیشنهاد میکنم مقاله: راهنمای استفاده از انواع دستگاه سرخ کن را مطالعه کنید.

چند نوع غذاهایی میشه با سرخ کن بدون روغن درست کرد؟

درست کردن چندین نوع غذا با سرخ کن واقعا امکان پذیر بوده و برای هر نوع تهیه مواد غذایی به مقدار متغیر روغن احتیاج خواهید داشت. اگر از سرخ کن بدون روغن استفاده نمایید که اصلا نیازی به روغن نمی‌باشد. زیرا در این دستگاه‌ها به کمک فن و هوا، مواد غذایی برشته می‌شود. در ادامه مقاله قصد داریم درست کردن 20 نوع غذا را با کمک سرخ کن معرفی کنیم تا بدانید چه مواد غذایی را می‌توانید فقط با کمک این دستگاه جمع و جور و ایده آل بدون از دست دادن اندکی زمان تهیه کنید. فقط تهیه مواد غذایی با این دستگاه دارای یک سری نکات می‌باشد که باید آن را فراگیرید.

اگر به دنبال خرید انواع دستگاه سرخ کن می‌گردید بهتره اول از انواع سرخ کن ها دیدن کنید بعد خرید خود را انجام دهید.

درست کردن همبرگر با دستگاه سرخ کن - بلاگ دومینو کالا

تهیه همبرگر با دستگاه سرخ کن

اگر می‌خواهید به مانند فست فودها بهترین نوع همبرگر با حفظ مزه، طعم و بوی دلخواه را تجربه کنید قطعا سرخ کن بهترین انتخاب می‌باشد. با کمک این دستگاه برقی می‌توانید فقط بین 10 تا 15 دقیقه همبرگرهای خوشمزه و خوش طعم را آماده کنید. برای انجام این کار باید دما را در حد متوسط تنظیم کرده و سبد را از دستگاه خارج نموده و به اندازه گنجایش موجود، همبرگرها را درون آن بریزید.

برای عملیات پخت و پز نیاز به روغن نمی‌باشد، زیرا خود همبرگر دارای روغن بوده و در صورت نیاز فقط کمی روغن بر روی آن اسپری کنید که چندان نیاز نیست. اگر دستگاه شما از نوع بدون روغن است، قابلیت داغ شدن محفظه با سرعت بالاتری انجام می‌شود و فقط کافی است درب سرخ کن را بسته و اجازه دهید که کاملا سرخ و برشته شود.

نکته مهم دیگری که باید توجه داشته باشید این است که اگر قصد تهیه چیزبرگر را دارید اصلا پنیر را در داخل سرخ کن قرار ندهید. زیرا پنیر به سرعت آب شده و احتمال سیاه شدن در آن زیاد است و در صورت سوختن بوی بدی به غذا می‌دهد. علاوه بر این کار شست و شو سبد را مشکل ساز می‌کند.

بهترین روش در تهیه چیزبرگر این است که پنیرها را بر روی نان ریخته و سپس برگرهای سرخ شده در دمای بالا توسط دستگاه را درون نان قرار دهید تا به کمک گرمای موجود بر روی برگر پنیرها آب شوند. به منظور حفظ طعم، برای همبرگرهای یخ زده باید ابتدا آن را به کمک دمای ملایم یخ زدایی کرده و سپس آن را سرخ کنید.

تهیه سیب زمینی سرخ شده توسط دستگاه سرخ کن

برای تهیه سیب زمینی سرخ شده که غذای محبوب تمام ایرانی ها و حتی خارجی ها می‌باشد، فقط در عرض مدت زمان کوتاهی این کار انجام می‌شود. اگر سرخ کن بدون روغن در اختیار داشته باشید، بدون استفاده از روغن می‌توانید تمامی سیب زمینی های خلال شده را کاملا برشته کنید.

درست کردن سیب زمینی سرخ شده با سرخ کن های بدون روغن

به همین منظور باید درب دستگاه را باز کرده و سبد را بیرون بکشید و سپس سیب زمینی‌های خلال شده رو درون سبد ریخته و بر روی آن نمک و انواع ادویه های خوشمزه را اضافه کنید. برای طعم بهتر آن می‌توانید مقداری روغن زیتون هم به آن اضافه کرده و در دمای بالا قرار دهید تا خوب سیب زمینی‌ها برشته شوند. زیرا در دمای بالا و حدود 400 درجه فارنهایت لبه ها و درون سیب زمینی ترد شده و با کمک یک چنگال می توانید میزان پخت را ببینید.

برای اینکه تمامی قسمت‌های مختلف سیب زمین برشته شود بعد از 7 دقیقه آن را بهم زده و پشت رو کنید. مدت زمان برشته سازی سیب زمانی در دمای 400 درجه فارنهایت 14 دقیقه می‌باشد. البته گنجایش کار و نوع سرخ کن در زمان پخت تاثیر گذار است. اگر سرخ کن های پیشرفته تر را خریداری نمایید در برنامه های پیش فرض خود زمان و دمای لازم را برای آماده سازی 1 کیلوگرم سیب زمینی در اختیارتان قرار می‌دهد.

گرم کردن باقیمانده غذا

با کمک سرخ کن ها و قرار دادن دمای پایین تر می‌توانید مواد باقیمانده غذا را مجدد گرم کنید. این ویژگی بسیار کاربردی بوده و با سرعت بسیار بالایی انجام می‌گیرد. برای انجام این کار فقط باید دما را به اندازه 30 درجه کمتر از حد تهیه همان غذا برای دستگاه بارگذاری کنید. در ادامه چندین مثال آورده شده است تا درک درستی از این ویژگی داشته باشید.

برای گرم کردن مجدد پیتزا باید دما را 320 درجه فارنهاین انتخاب کرده و اجازه دهید به مدت 3 تا 5 دقیقه خوب گرم شود. این میزان دما حدود 30 درجه کمتر از تهیه خود پیتزا در سرخ کن است. نکته مهم دیگری که باید به آن توج کنید این است که بهتر است لایه های پیتزا روی هم قرار نگیرد و همگی را به صورت تک لایه بر روی سبد قرار دهید. زیرا پوسته ضخیم تر پیتزا دیرتر گرم می شود و قرار دادن آن روی هم، میزان گرم شدن لایه های مختلف را کمتر می کند.

گرم کردن باقیمانده غذا و میل کردن آن

همچنین برای گرم شدن مجدد سیب زمینی ها باید دما را حدود 350 تا 360 درجه فارنهایت قرار داده و به مدت 3 الی 5 دقیقه تحمل کنید و به محض سرخ شدن مجدد آن را از سبد بیرون بکشید. سعی کنید برای گرم شدن سیب زمینی ها لایه‌های آن روی هم قرار نگیرد.

اگر به دنبال بهترین و پرفروش ترین دستگاه های سرخ کن هستید پیشنهاد میکنم مقاله: 12 مدل پرفروش ترین و بهترین سرخ کن در بین مردم طرفداران زیادی دارند را بخوانید.

درست کردن بال مرغ با سرخ کن

بال مرغ غذای بسیار لذیذی است که اکثرا در هنگام گشت و گذار صرف می‌شود. سرخ کن دستگاهی است که قادر است انواع مواد غذایی منجمد را به خصوص در زمانی که تایم برای پخت و پز کوتاه است آماده کند. برای سرخ کردن بال مرغ فقط کافی است دستگاه را روشن کرده و به مدت 5 دقیقه در دمای 400 درجه فارنهایت قرار دهید.

سپس بال مرغ را از فریزر خارج کرده و آن را یخ زدایی کنید. سپس آب موجود بر روی بال را گرفته و با کمک دستمال خوب خشک کنید. در مرحله بعدی به صورت یک لایه، بال های مرغ را درون سبد قرار داده و برای خوش رنگ شدن آن می‌توانید بر روی آن روغن زیتون و زعفران اضافه کنید. سپس به مدت 8 الی 10 دقیقه آن را تحت دمای 400 درجه قرار دهید.

سپس با کمک همزن بال ها را برگردانده و دوباره به همین میزان دما و تایم بدهید تا طرف مقابل بال کاملا برشته شود. البته برخی از سرخ کن ها به دلیل انتشار هوای گرم به تمامی قسمت های مختلف بال مرغ، بدون همزدن کار برشته سازی را انجام می‌دهند. به همین راحتی می‌توانید بال مرغ را سرخ کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

تهیه بال مرغ با سرخ کن های برقی

تهیه بیکن ترد با دستگاه سرخ کن

آماده سازی و سرخ کردن بیکن ترد با سرخ کن به بهترین نحو انجام می‌شود و دارای مزیت‌های زیادی هم می‌باشد. اول اینکه از پاشیده شدن چربی به اطراف جلوگیری شده و روغن موجود در آن به داخل کشو دستگاه ریخته می‌شود. علاوه بر این سرعت سرخ شدن آن از فر بسیار بالاتر است. کافی است بیکن را به صورت یک لایه بر روی سبد قرار داده و 8 دقیقه با دما 400 درجه فارنهایت به ان زمان دهید تا خوب ترد شود.

درست کردن استیک

تهیه استیک به کمک سرخ کن بسیار ساده بوده و می‌توانید این غذای خوشمزه خارجی را در عرض مدت زمان اندکی با کیفیت بسیار عالی آماده کنید. برای تهیه این غذا بهتر است ابتدا گوشت استیک را به مدت 30 دقیقه در محیط باز قرار داده تا به دمای اتاق برسد. برای مزه دار کردن آن می‌توانید به سراسر گوشت روغن زیتون زده و دو طرف آن را سیر و فلفل بزنید.

سپس سرخ کن را به مدت 5 دقیقه در دمای 400 درجه قرار داده تا به خوبی داغ شود. استیک‌های مزه دار شده را به صورت ورقه‌ای یک لا در سبد محفظه قرار داده و سپس آن را به مدت 6 دقیقه در دمای 400 درجه فارنهایت قرار دهید. سپس آن را پشت رو کرده و به مدت 8 دقیقه دیگر درهمان دما به حال خود رها کنید. برای آبدار شدن و یا خشک شدن استیک می‌توانید مدت زمان آن را به دلخواه خود تنظیم نمایید.

تهیه و سرخ کردن مرغ

مهمترین عملکرد در درست کردن مرغ به کمک سرخ کن، حفظ رطوبت داخلی مواد غذایی در عین ترد شدن روی آن می‌باشد. به کمک سرخ کن می‌توانید سینه مرغ را به خوبی برشته کرده و از بافت نرم داخل آن لذت ببرید. زیرا سینه مرغ در حالت عادی پس از سرخ شدن بافت خشک پیدا می‌کند. اما با سرخ کن بسیار لذیذ است. حتی می‌توانید ران مرغ هم به کمک سرخ کن درست کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

درست کردن مرغ و تهیه چیپس های خوشمزه در خانه با دستگاه سرخ کن

تهیه چیپس

بله دقیقا با این دستگاه می‌توانید چیپس هم درست کنید. تهیه چیپس بسیار ساده بوده و با چند دقیقه کوتاه آماده صرف کردن می‌شود. برای انجام این کار باید ابتدا 5 دقیقه سرخ کن را در دمای 360 درجه قرار دهید تا محفظه کاملا برای پخت آماده شود. سپس هر نوع مواد غذایی از جمله سیب زمینی را به صورت ورقه‌ای برش زده و آن را به مدت 15 دقیقه در آب سرد قرار دهید.

بعد در مرحله بعدی آب آن را خالی کرده و باقی ورقه‌های سیب زمینی را بر روی پارچه بگذارید تا کاملا خشک شود. سپس بر روی آن نمک و ادویه های مخصوص را پاشیده و آن را به صورت یک لایه در سبد بگذارید. در همان دما قبلی حدود 15 تا 17 دقیقه در سرخ کن قرار داده و در ر 5 دقیقه آن را هم بزنید ت به طور یکنواخت سرخ شده و چیپس خوشمزه ای را تولید کند.

تخم مرغ آب پز

شاید پیش خود فکر کنید که عملا این کار امکان پذیر نباشد. ولی باید بگوییم که دقیقا با کمک سرخ کن می‌توانید بدون حتی داشتن یک قطره ناچیز از آب تخم مرغ خود را آبپز و میل کنید. فقط باید مدت زمان مناسب را تنظیم کرده و سپس تخم مرغ را متناسب با دستور العمل پخت که در برخی از سرخ کن ها داده شده است به دستگاه بدهید.

تخم مرغ آب پز با سرخ کن - بلاگ دومینو کالا

تهیه پیاز سوخاری

امروزه در بسیاری از رستوران های بزرگ به منظور تزئین مواد غذایی و زیباتر شدن غذا برای جلب توجه مشتریان از پیازهای سوخاری حلقوی استفاده می‌شود. زیرا هم شکل زیبایی داشته و هم طعم فوق العاده‌ای را به غذا می‌دهد. از این رو استفاده از پیاز سخاری در مواد غذایی زیاد شده و اکثر خانوم های خانه دار در غذاهای خود از پیاز سرخ شده استفاده می کنند.

تهیه آن به وسیله ماهیتابه بسیار سخت بوده و بافت تردی را ایجاد نمی‌کند. زیرا مصرف روغن در ماهیتابه بسیار زیاد بوده و عملا پیاز سوخاری ایجاد نمی‌شود. اگر در این زمینه تخصص هم داشته باشید، پیاز حالت رستورانی به خود نخواهد گرفت. اما با کمک سرخ کن و با روغن کم می‌توانید انواع پیازها را به صورت حلقوی سخاری و ترد کنید. تهیه آن هم ساده بوده و فقط کافی است 3 تا 5 دقیقه در دمای 360 درجه قرار گیرد.

تهیه کوکی شکلاتی با دستگاه سرخ کن

یک ماده غذایی بسیار مقوی و بدون روغن بوده که به کمک سرخ کن بدون روغن به طرز ساده ای آماده می‌شود. فقط کافی است مواد را آماده کرده و به شکل دایره ای در آورده و آن را به صورت یک لایه درون سبد بچینید. سپس با اسپری کردن کمی روغن بر روی آن درون سرخ کن قرار دهید. به همین راحتی می‌توانید بهترین کوکی خانگی از نوع شکلاتی را آماده کرده و صرف کنید.

درست کردن کوکی شکلاتی با سرخ کن - بلاگ دومینو کالا

پخت سبزیجات در سرخ کن

پخت سبزیجات فقط در چند دقیقه به کمک این دستگاه امکان پذیر بوده و می‌توانید به راحتی آن را آماده کنید. فقط کافی است مقدار مشخصی از سبزیجات شامل: دلمه، کلم، فلفل، پیاز، سیر، کدو را با کمی روغن زیتون در دستگاه قرار داده و به مدت 20 دقیقه تحت دمای مناسب قرار دهید.

همچنین برای زیباتر شدن کار می‌توانید مقداری خمیر نان درست کرده و مواد مغذی سبزیجات را بر روی آن قرار دهید. سپس بعد از مدت مشخص آن را از سرخ کن خارج کنید. این ماده غذایی رژیمی محسوب شده و برای افراد چاق بسیار مفید است.

تهیه تاکو با دستگاه سرخ کن

برای تهیه تاکو می‌توانید از سرخ کن های بدون روغن استفاده کنید. طرز تهیه آن به صورت زیر می‌باشد. ابتدا باید یک کاسه بزرگ برداشته و تعداد مناسب تخم مرغ ها را درون آن شکسته و با نان خشک و چاشنی تاکو به خوبی ترکیب نمایید. در مرحله بعدی باید گوشت چرخ کرده را به مواد اضافه کرده و دوباره آنها را با هم مخلوط کنید تا مواد کاملا یک دست شوند.

در مرحله بعدی با توجه به سلیقه خود بین 1 تا 4 فنجان مواد را گرفته و درون نان تورتیلا قرار داده و آنها را کاملا بپیچید. برای عدم باز شدن نان کافی است با یک خلال دندان سر و ته نان را محکم کنید. در مرحله بعدی باید سینی سرخ کن را بیرون آورده و با کمک اسپری روغن آن را کاملا چرب نمایید. سپس تاکوها را به صورت یک لایه در سینی چیده و آن را درون دستگاه قرار دهید. در این مرحله دما را تنظیم کرده و تایمر را بر روی 6 دقیقه قرار دهید. سپس تاکو را پشت رو کرده و بار دیگر تحت همین دما و زمان قرار دهید. برای برشته سازی تاکو بهتر است رنگ آن قهوه ای مایل به طلایی شود.

به کمک سرخ کن می‌توانید انواع دیگر مواد غذایی را به خوبی آماده و تهیه کنید که می توان به: ساندویچ بوقلمون، ساندویچ قارچ و پنیر، بندری و … اشاره کرد. تمامی مراحل کار تقریبا شبیه به یکدیگر بوده ولی میزان دما و تایم پخت با توجه به نوع بافت مواد غذایی متفاوت است. دستور العمل پخت هر غذا به طور معمول در دفترچه راهنمای محصول آورده شده است. حتما با این نکته توجه شود که باید لایه های برش زده شده گوشت به میزان مناسب باشد و نه خیلی ضخیم و نه خیلی نازک باشد. زیرا در صورت نازک بودن سریع می‌سوزد و در صورت ضخیم بودن خوب مغز پخت نمی‌شود.

آشپزی کردن با سرخ کن های بدون روغن

در قسمت پایانی مقاله تهیه 20 نوع غذا با دستگاه سرخ کن قصد داریم کمی راجع به تهیه غذا به کمک سرخ کن بدون روغن بپردازیم. زیرا هم رژیمی بوده و هم مواد غذایی زیادی به کمک آن آماده می‌شوند. سرخ کن بدون روغن به سرخ کن هوا معروف است زیرا سریع داغ شده و به کمک گردش هوای داغ درون محفظه مواد غذایی را سرخ و برشته می‌کند.

با دستگاه سرخ کن، آشپزی کردن را راحت و آسان کرده است.

از این رو بهتر است در مکانی مورد استفاده قرار گیرد که تحمل دمای بالا را داشته باشد. زیرا از دریچه های خود کمی گرما به بیرون انتقال پیدا می‌کند. قبل از اینکه عملیات پخت و پز را به کمک این دستگاه شروع کنید، ابتدا باید آن را به مدت 5 دقیقه روشن کرده و در دمای بالا قرار دهید. این کار موجب می شود تا مواد غذایی ترد و برشته تر شوند.

اگر چه نام دستگاه بدون روغن می‌باشد اما در صورت نیاز به مقدار بسیار کم روغن برای سینی دستگاه نیاز است. برای انجام این کار یک اسپری تهیه کرده و کف سینی را با اسپری روغن بریزید. زیرا در صورت استفاده از روغن بدون اسپری، هم روغن مصرفی زیاد شده و هم به دلیل تخلیه در کشو، در هنگام برشته سازی دود کرده و بوی بدی می‌گیرد.

در مرحله بعد سعی کنید سبد را به مقدار فقط یک لایه از مواد غذایی پر کنید. انباشته کردن مواد غذایی درون سبد مثل سیب زمینی، علاوه بر اینکه آن را سرخ نمی‌کند بلکه باعث خیس شدن آن شده و نتیجه خوشایندی حاصل نمی‌شود. هر چقدر میزان مواد غذایی درون سبد بیشتر باشد به دلیل رطوبت و آب درون مواد غذایی آن را بخار پز کرده و نتیجه آن با چیزی که فکر می‌کنید زمین تا آسمان فرق خواهد داشت. برای یکنواخت سرخ شدن مواد غذایی بهتر است هر چند وقت یکبار سبد را تکان دهید تا یک جابجایی مختصر در مواد غذایی صورت گیرد.

در هنگام تهیه همبرگر و بیکن که دارای چربی زیاد می‌باشند باید به این نکته توجه کنید که در هنگام استفاده از سرخ کن از آن دود خارج می‌شود. وجود دود هم برای دستگاه مناسب نبوده و هم بوی بدی به غذا می‌دهد. برای رفع این مشکل دو راه حل وجود دارد. اول اینکه درون کشو نان قرار دهید تا روغن چکیده شده به درون کشو به روی نان ریخته و آن را چرب کند.

راه حل دوم هم این است که درون کشو 2 قاشق آب بریزید. که از دود شدن روغن همبرگر جلوگیری کند. نکته مهم دیگر هم این است که پس از آماده شدن غذا باید سبد را از کشو خارج کنید. برخی از برندها برای این منظور از دکمه استفاده می‌کنند. کافی است دکمه را فشار داده و سبد را از کشو خارج کرده و سبد را از دستگاه بیرون آورده و به بشقاب انتقال دهید. در غیر این صورت همراه با سبد کشو نیاز بیرون آماده و روغن اضافی به درون بشقاب ریخته می‌شود که از حالت بدون روغن در خواهد آمد.

به کمک انواع سرخ کن ها می‌توانید بالغ بر 20 نوع غذا را سرخ و آماده کنید. فقط باید بر طبق دستور العمل جلو رفته و دما و تایم مناسب را به دستگاه بدهید. اگر به دنبال انواع وسایل پخت و پز هستید پینهاد میکنیم همه محصولات پخت و پز برای آشپزخانه خود را از اینجا تهیه کنید.

برچسب ها: