تاریخچه قهوه

قهوه یک نوشیدنی متداول در بین مردم بوده که از دانه‌های بو داده گیاه قهوه ایجاد می‌شود. درخت قهوه قامتی حدودا 7 تا 10 متر داشته و دارای برگ‌های بسیار سرسبز می‌باشد که در مناطقی که نور خورشید به وفور وجود داشته باشد به همراه مقداری رطوبت رشد می‌کند. گیاهی از جنس Coffee که بسیاری از مردم جهان همه روزه از دانه‌های خوشبو این درخت استفاده کرده و آن را تبدیل به نوشیدنی می‌کنند.

اولین بار قهوه در کشور اتیوپی پیدا شده و مردم آنجا نام این گیاه را کفا می‌نامیدند. سپس نوع دیگری از قهوه به نام عربیکا وجود داشته که در برزیل رشد می‌کند و عطر عالی و طعم آن بسیار خوشمزه می‌باشد. از دیگر کشورهایی که بهترین نوع قهوه را می‌توانید خریداری کنید، کشورهای تانزانیا و اتیوپی هستند که دانه‌های قهوه در آن مناطق دارای عطر مخصوصی می‌باشد. برای اطلاع بیشتر از انواع قهوه و چند نوع قهوه در دنیا وجود دارد، حتما این مقاله را مطالعه کنید.

از دیگر مزیت‌ها و خواص قهوه می‌توان به گفته‌های ابوعلی سینا در هزاران سال پیش اشاره کرد. به گونه‌ای که در عصر حاضر حدود 89 درصد مردم جهان در حال خوردن چایی و قهوه با هم هستند. این محصول دارای طبیعت سرد و خشک بوده و برای بسیاری از موارد مزیت های بسیار بالایی دارد که در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهید شد. اگر تمایل به نوشیدن قهوه هستید، نیاز به دستگاه هایی برای درست کردن قهوه تازه دارید برای خرید دستگاه قهوه ساز به اینجا مراجعه کنید.

تاریخچه گیاه قهوه و فواید قهوه

مزیت های قهوه

در طی چند سال اخیر تحقیقات زیادی برای این ماده غذایی انجام شده است که موجب شده اثرات مفید این گیاه بر همگان مشخص شود. به گونه‌ای که ارزش غذایی آن بالا رفته و جز زنجیره اصلی غذایی به حساب می‌آید. به گونه‌ای که میزان صادرات قهوه بعد از نفت که بزرگترین تبادلات مالی در جهان می‌باشد در رتبه دوم قرار گرفته است. همچنین بسیاری از مردم فکر می‌کنند که تنها خواص قهوه حفظ شادابی، افزایش هوشیاری، تمرکز و حس نشاط می‌باشد؛ ولی این موارد فقط خواص اولیه قهوه بوده و این گیاه ارزشمند دارای فواید بسیار بیشتر دیگری هم می‌باشد که در طولانی مدت خود را نشان می‌دهد. در ادامه قصد داریم برخی از مهمترین فواید قهوه را توضیح دهیم.

اگر زیاد علاقه مند به قهوه و هر نوع نوشیدنی قهوه هستید؛ پیشنهاد میکنیم برای درست کردن قهوه یا اسپرسو و … دستگاه قهوه ساز خریداری کنید ولی نمی دانید چه نوع دستگاهی برای شما مناسب است؛ پیشنهاد میکنم مقاله راهنمای خرید دستگاه قهوه و اسپرسو ساز را مطالعه کنید.

انواع ویتامین های موجود در قهوه

اولین و مهمترین فواید قهوه دارا بودن مواد مغذی اصلی در آن می‌باشد که باعث شده است که قهوه جز ارزشمندترین غذاها در هرم اصلی قرار گیرد. از این رو طبق آزمایشاتی که صورت گرفته است مشخص شده است که میزان 240 میلی گرم قهوه که معادل با یک فنجان قهوه می‌باشد دارای ویتامین ها و مواد مغذی زیر می‌باشند:

  • 1- میزان ویتامین ریبوفلاوین یا B2 که حدود 11 درصد ارزش روزانه می‌باشد
  • 2- ویتامین B5 که به نام پانتوتنیک اسید است
  • 3- ویتامین های B1، B3 و B9
  • 4- فلزات مهم و اساسی بدن شامل منگنز، فسفر، پتاسیم و منیزیم است.
فواید نوشیدن قهوه در روز، و ارزش غذایی قهوه برای انسان

ارزش غذایی روزانه هر یک از ویتامین‌های بالا زیر 10 درصد می‌باشد که شاید در ابتدا زیاد به چشم نیاید. بر فرض مثال ارزش روزانه منگنز در یک فنجان قهوه معمولی 3 درصد، ویتامین ب 3 یا همان نیاسین در یک فنجان برابر با 2 درصد تخمین زده شده است. اما باید توجه داشته باشید که این میزان درصد برای یک فنجان قهوه می‌باشد. در صورتی که اگر میزان مصرف قهوه روزانه شما بیشتر شود، تمامی این درصدها در تعداد فنجان‌های میل شده ضرب می‌شود.

تمامی موارد بالا در نتیجه به یک هدف بالاتری می‌رسند و آن هم جذب بسیار بالای آنتی اکسیدان در بدن می‌باشد که عنصر بسیار مهمی در بدن انسان محسوب شده که خواص و فواید زیادی را با خود به همراه می‌آورد. در بین تمامی مواد غذایی موجود در هرم غذایی فقط سه ماده جذب آنتی اکسیدان بالایی دارند و آن عبارت است از؛ قهوه، میوه و سبزی می‌باشد که در این بین قهوه بالاترین رتبه را دارد.

حال باید بدانید که آنتی اکسیدان‌ها دقیقا چه کارهایی را در بدن انسان انجام می‌دهند. در بدن انسان رادیکال‌های آزاد در حال فعالیت هستند و این موارد باعث بروز انواع سرطان ها، آسیب های مغزی، دیابت، پیری زود هنگام، اسیب‌های مخصوص چشمی و در مجموع کاهش ایمنی در بدن می‌شوند. وجود آنتی اکسیدان ها باعث می‌شود تا سلول‌های تخریب شده توسط رادیکال‌های آزاد دوباره بازسازی شوند. با این روال دستگاه ایمنی بدن بهتر شده و از بروز بیماری جلوگیری می‌کند.

از بین بردن آلزایمر

آلزایمر به دلایل زیادی ایجاد می‌شود که می‌توان به عدم مطالعه روزمره کتاب و روزنامه، استفاده بیش از حد از گوشی و … اشاره کرد. این بیماری که به سیستم عصبی حمله ور می‌شود باعث از بین رفتن عقل شده و فراموشی می‌آورد. یکی از مهمترین مواد غذایی برای افزایش قدرت حافظه و از بین بردن بیماری آلزایمر مصرف مداوم قهوه می‌باشد. به گونه‌ای که بر طبق تحقیقات ارائه شده مشخص شده است که مصرف قهوه تا 65 درصد از بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند.

فواید قهوه و کمک به بهبود بیماری آلزایمر به مرور زمان.

همچنین نوع دیگری از بیماری‌های اختلال عصبی مربوط به پارکینسون می‌باشد که شیوع آن بسیار زیاد شده با مصرف مناسب و منظم قهوه می‌توانید بین 30 تا 60 درصد از بروز این بیماری جلوگیری نمایید. زیرا قهوه به افزایش حافظه مغز کمک کرده و فعالیت آن را بهبود میدهد.

جلوگیری از بیماری های کبد

کبد یک عنصر بسیار مهم در بدن انسان می‌باشد که قادر است به تنهایی 100 نوع کار مختلف را انجام دهد. از این رو در علم پزشکی به آن سم زدا قدرتمند هم گفته می‌شود که در صورت تخریب و از بین رفتن این عضو بدن به درستی کار نکرده و سلامت بدن در معرض خطر جدی قرار می‌گیرد. آخرین مرحله در آسیب به کبد، سیروز نام دارد که با مصرف روزانه 4 فنجان قهوه می‌توانید تا 84 درصد از بروز سیروز جلوگیری نمایید.

همچنین نوع دیگری از بیماری‌های کبدی مربوط به سرطان کبد می‌باشد که بر طبق آمار علوم پزشکی دومین شاخص در مرگ و میر بشر به حساب می‌آید. با مصرف منظم قهوه می‌توانید میزان سرطان کبد را تا 40 درصد کاهش دهید.

نوشیدن قهوه به بهبود بیماری های همچون سرطان کمک میکند.

کاهش سرطان به کمک مصرف قهوه

به طور کلی با مصرف قهوه در طول روز می‌توانید انواع سرطان‌ها را در بدن کاهش دهید. زیرا امروزه به دلیل آلودگی‌های موجود در هوا و تغذیه نادرست ابتلا به سرطان در بین عموم افراد گسترش یافته است. از این رو با مصرف بهینه قهوه و نوشیدن حدود 4 تا 5 فنجان در طول روز می‌توانید از بروز سرطان در بدن جلوگیری کنید. طبق آمار نشان داده شده است که علت اصلی عدم بروز سرطان وجود آنتی اکسیدان‌های زیاد در بدن گزارش شده است. به گونه‌ای که با نوشیدن مداوم قهوه تا 40 درصد از سرطان کبد و 15 درصد از سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌شود.

کاهش وزن و لاغری به کمک قهوه

امروزه چاقی یک معضل بزرگ در دنیا به حساب می‌آید و اکثر افراد جامعه با آن مواجه هستند. اضافه وزن اگر چه به خودی یک بیماری به حساب نمی‌آید اما باعث بروز انواع بیماری‌های مختلف به دلیل عدم تحرک مناسب می‌شود. از این رو همگی در صدد آن هستند که وزن خود را پایین آورده و خود را سلامت نگه دارند. از این رو قهوه برای این مورد کاملا توصیه شده است. زیرا در قهوه کافئین وجود داشته و مصرف آن باعث می‌شود میزان متابولیسم بدن افزایش پیدا کند. این مورد باعث جلوگیری از اضافه وزن شده و با مصرف مناسب آن باعث ایجاد کاهش وزن هم خواهد شد.

کاهش وزن با خوردن نوشیدنی قهوه

زیرا کافئین موجود در قهوه باعث می‌شود که میزان انرژی بدن با حجم کم مصرف قهوه افزایش پیدا کرده و شما را ترغیب کند که فعالیت‌های بیشتری را داشته باشید. افزایش فعالیت و ورزش خود عاملی است که موجب کاهش وزن در بدن شده و سلامت بدن شما را بهبود می‌دهد. برای اینکه تاثیر آن در بدن بیشتر گردد بهتر است از قهوه سیاه استفاده کرده و در داخل آن شکر و خامه نریزید. در مجموع می‌توانید از موارد زیر استفاده نمایید تا وزن شما به مقدار زیادی کاهش پیدا کند:

  • 1- نوشیدن اسپرسو با غلظت بالا با ربوستا بالای 50 درصد
  • 2- قهوه سبز که همان قهوه‌ای را می‌گویند که خام بوده و تفت داده نشده است
  • 3- قهوه ترکیبی با پودر گانودراما می‌باشد

در ابتدا فکر نکنید که با نوشیدن قهوه سریعا وزن شما کاهش می‌یابد. میزان کاهش وزن به صرت آهسته انجام شده و بعد از دراز مدت به آن پی خواهید برد.

کاهش افسردگی

افسردگی بیماری بسیار بدی می‌باشد که موجب کاهش کیفیت در زندگی شده و به مرور فرد را سرد و بی میل به زندگی می‌کند. بر طبق تحقیقاتی که بر روی 2000 نفر در دانشگاه هاروارد انجام شده است مشخص گردیده که کسانی که در طول روز قهوه مصرفی می‌کنند حدود 20 درصد کمتر به افسردگی دچار شده‌اند. زیرا این نوشیدنی دارای کافئین بوده و با تزریق انرژی مناسب به بدن از افسردگی جلوگیری می‌کند.

افزایش طول عمر با نوشیدن قهوه

علاوه بر کاهش بیماری‌های مزمن، مصرف قهوه به افزایش طول عمر انسان کمک می‌کند. تمامی این موارد بر حسب تحقیقات گسترده نشان داده شده است. زیرا در یک تحقیق طولانی مدت که در بین 400 هزار نفر از افراد با سنین بین 50 تا 71 سال صورت گرفته شده است مشخص گردیده که افرادی که در طول تحقیق که بین 10 تا 13 سال به طول انجامید، مصرف قهوه بالاتری داشتند کمتر دچار مرگ زودرس شده اند. بهترین حالت برای افزایش طول عمر بین 12 تا 16 درصد مقدار 4 الی 5 فنجان در طول شبانه روز می‌باشد. فقط باید در ساعت‌های منظم میل شود تا موجب اختلال در خواب نگردد.

نوشیدن قهوه در افزایش طول عمر در دراز مدت کمک می کند.

جلوگیری از بیماری دیابت نوع 2

امروز بیماری دیابت بسیار گسترش یافته است. به گونه‌ای که تعداد مبتلایان در سال‌های اخیر حدودا 10 برابر شده و تقریبا 300 میلیون نفر در کل جهان به این بیماری مبتلا هستند. دیابت بیماری قند می‌باشد که به موجب آن باعث می‌شود میزان قند در خون افزایش پیدا کرده و موجب بروز آسیب به بدن شود. اما با نوشیدن پیوسته قهوه اصل در طول روز می‌توانید از بیماری دیابت جلوگیری نمایید. بر طبق تحقیقات نشان داده شده است که مصرف مناسب قهوه تا 67 درصد از مبتلا شدن به دیابت جلوگیری می‌کند. بر طبق تحقیقاتی که بین 450 هزار نفر انجام شده است مشخص گردید که با مصرف فقط یک فنجان قهوه در طول روز بروز بیماری دیابت تا 7 درصد کاهش می‌یابد.

فواید قهوه تلخ

تا کنون توانسته‌ایم اکثر فواید قهوه را بازگو کنیم تا با شناخت آن بتوانید میزان مصرف قهوه را در طول روز افزایش دهید. اما در این بین نوعی از قهوه به نام قهوه تلخ وجود دارد که بیشترین میزان توجهات را به سمت خود جلب کرده است. این قهوه همان قهوه معمولی دم شده می‌باشد که داخل آن شکر و یا شیر موجود نبوده و به آن اسپرسو تلخ هم می‌گویند. قهوه تلخ دارای مزیت‌های زیادی می‌باشد که مهمترین آن حفاظت از مغز می‌باشد. زیرا با خوردن فقط دو فنجان در طول روز می‌توانید حافظه بلند مدت مغز را بهبود دهید. زیرا این قهوه بسیار تلخ بوده و با خوردن آن میزان ترس و خستگی بدن بسیار کاهش می‌یابد. همچنین بر طبق تحقیقات مشخص شده است که تا 65 درصد از بیماری آلزایمر و آسیب‌های مغزی جلوگیری می‌کند. همچنین تا 20 درصد از سکته قلبی، سکته مغزی، فشار خون و … هم جلوگیری می‌کند.

فواید قهوه تلخ و تقویت مغز

و اما مضرات قهوه

هر مواد غذایی که در جهان هستی وجود دارد علاوه بر فواید دارای یک سری مضرات هم می‌باشد که می‌تواند به دلیل عدم استفاده درست باشد. یا اینکه در زمان‌های نامعقولی مورد استفاده قرار گرفته باشد. برای فهم بهتر موضوع عسل و خربزه را در نظر بگیرید. هر دو این مواد غذایی به تنهایی برای بدن بسیار مفید هستند و از بیماری‌های زیادی جلوگیری می‌کنند. عسل که مصرف آن باعث از بین رفتن تمامی بیماری‌های بدن شده و خربزه هم به هضم بهتر غذا و شفافیت پوست کمک می‌کند. اما اگر این دو ماده غذایی با هم مصرف شود یا پشت هم مصرف شود حتی موجب مرگ انسان می‌شود. قهوه هم دقیقا به همین صورت بوده و باید بر طبق تایم مشخص میل شود. از این رو در ادامه قصد داریم برخی از مهمترین مضرات قهوه را توضیح دهیم.

عدم جذب کلسیم و آهن

قطعا اولین و مهمترین عیب قهوه در عدم جذب کلسیم و آهن می‌باشد. لسیم که به محکم شدن استخوان ها کمک کرده و آهن هم نقش مهمی در افزایش گلبول‌های قرمز خون دارد. در صورتی که مصرف قهوه شما به جای سه تا چهار فنجان قهوه در طول روز افزایش پیدا نکند، قطعا این مشکل برایتان پیش نخواهد آمد.

خوردن بیش از اندازه قهوه، باعث پوکی استخوان می‌شود.

تشدید مشکلات معده

این عیب در واقع دو حالت را ایجاد می‌کند. در واقع بستگی به مشکلات معده خود شخص دارد. یعنی اگر معده شما حساس است و مصرف بیش از حد معین قهوه باعث ایجاد سوزش معده و یا رفلاکس آن می‌گردد نباید بیش از حد از قهوه استفاده کنید. در صورتی که برخی دیگر از افراد هستند که مشکل هضم دارند و خوردن قهوه باعث افزایش هضم غذا شده و برای آن یک مزیت به حساب می‌آید.

مصرف قهوه برای زنان باردار

مصرف قهوه برای زنان باردار اصلا توصیه نمی‌شود. زیرا دوران بارداری را سخت کرده و زایمان را به خطر می‌اندازد. بیشترین میزان خطر در ماه های اول بارداری می‌باشد که با نوشیدن قهوه باعث سقط جنین خواهد شد. از این رو خوردن قهوه به خصوص در ماه های اول به هیچ وجه برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.

عدم مصرف قهوه بر زنان

میزان تاثیرات قهوه در بدن مردان و زنان با یکدیگر فرق می‌کند. از این رو برخی از محققان به دلایل زیر توصیه می کنند که زنان از مصرف قهوه خودداری کنند.

تشکیل کیست در سینه و تخمدان

میزان کافئین موجود در قهوه بالا بوده و مشخص شده است که افزایش این میزان در بدن زنان موجب سرطان خوش خیم سینه می‌شود. همچنین کسانی که مبتلا به سندروم فیبروم، فیبروکیستیک، پلی کیستیک و کیست‌های تخمدانی هستند باعث ایجاد کیست در بدن می‌شود. همچنین افرادی که مشکلات هورمونی دارند اگرچه مصرف کافئین زیاد در آنها کیست ایجاد نمی‌کند اما میزان آشفتگی بدن را افزایش می‌دهد.

افزایش نرخ ناباروری با کافئین

این موارد به دلیل تحقیقاتی صورت گرفته است که در ادامه با آن آشنا می‌شوید:

  • خوردن 3 فنجان قهوه در طول روز توسط زنان باردار موجب سقط جنین تا 74 درصد می‌شود
  • با مصرف قهوه و افزایش کافئین در بدن زنان فرآیند تخمک گذاری به درستی انجام نمی‌شود
  • با مصرف کافئین میزان ویتامین ها و مواد حیاتی برای تخمک گذاری مطلوب انجام نشده و میزان آن کاهش می‌یابد.

مضرات قهوه برای مردان

مصرف قهوه برای مردان هم تا حدودی مضر بوده که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. اولین مورد برای اشخاصی است که دچار هایپرپلازی خوش خیم پروستات هستند. یعنی مصرف قهوه برای این افراد باعث می‌شود مثانه دائما پر شده و ادرار بیش از حد تولید شود. حتی در برخی موارد هم گزارش شده است که بی اختیاری ادرار صورت گرفته و فرد را دچار مشکلات زیادی می‌کند. به همین علت مصرف قهوه باعث افزایش پر شدن مثانه شده و میزان انقباض آن را افزایش می‌دهد.

کاهش قدرت باروری

در برخی از تحقیقات مشخص شده است که مصرف بیش از سه یا چهار فنجان قهوه در طول روز باعث کاهش میزان باروری مردان می‌شود. زیرا تعداد اسپرمهای لازم برای باروری را کاهش داده و به بدن آسیب می‌زند.

معرفی انواع فواید و مضرات قهوه بر بدن انسان - بلاگ دومینو کالا

مضرات دیگر قهوه

  • افرادی که فشار خون بالایی دارند نباید بیش از حد قهوه مصرف کنند.
  • افرادی که مشکلات کلیوی دارند و یا دچار سنگ کلیه هستند نباید از قهوه استفاده کنند. زیرا موجب دفع کلسیم در بدن شده و با ایجاد رسوب به سنگ کلیه تبدیل می‌شود.
  • افرادی که دارای ورم پروستات هستند باید میزان قهوه را به شدت کم کنند.
  • از خوردن قهوه بلافاصله بعد از غذا پرهیز نمایید؛ زیرا موجب نفخ معده شده و معده را سنگین کرده و از تحرک باز می‌دارد.
  • برای افرادی که مبتلا به اسهال هستند قهوه مضر است.
  • موجب اختلال در خواب شده و بی خوابی می‌آورد؛ از این رو بهترین زمان نوشیدن قهوه 4 تا 6 ساعت قبل از ساعت خواب شما می‌باشد.
  • در صورت مصرف زیاد قهوه دچار استرس و وسواس شدید می‌شوید.
  • قهوه باعث افزایش سرعت گوارش شده و برای کسانی که معده حساسی دارند توصیه نمی‌شود که قهوه زیادی را مصرف کنند.
  • قهوه باعث افزایش اسید در معده شده و برای کسانی که بیماری زخم معده دارند به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
  • قهوه به دلیل کافئین بالا باعث افزایش تپش قلب شده و برای افرادی که دچار بیماری ریتم قلبی هستند مصرف قهوه توصیه نمی‌شود.
برچسب ها: